جزئیاتی از ابزاری که ناسا برای مطالعه گرد و غبارها ساخته است

گرد و غبار‌ها می‌توانند در تشکیل ابر، کیفیت هوا و حتی در دسترس بودن آب نقش داشته باشند.

محموله‌ای که به ایستگاه فضایی بین‌المللی راه پیدا می‌کند می‌تواند به محققان در بازگشت به زمین کمک کند و سرانجام معمایی آب و هوایی که سال‌ها دانشمندان را درگیر کرده بود، حل کنند. ناسا یک ابزار مهم برای تحقیقات آب و هوایی به نام بررسی منبع غبار معدنی سطح زمین (EMIT) را بر روی فضاپیمای SpaceX Dragon اخیرا از مرکز فضایی کندی پرتاب کرد.

به گزارش theverge، گرد و غبار یک نیروی شگفت انگیز قدرتمند در جو است، به همین دلیل است که ناسا مصمم است آن را بهتر درک کند. این ذرات ریز از بیابان‌ها و دیگر مناطق خشک سرازیر می‌شوند و بسته به عوامل مختلف، می‌توانند تأثیر خنک کنندگی یا گرمایی روی سیاره ما داشته باشند. رابرت گرین، محقق اصلی EMIT و دانشمند ارشد تحقیقاتی آزمایشگاه پیشرانه جت، در نشستی در ۱۳ ژوئیه در مورد این ماموریت گفت:" EMIT در حال مطالعه گرد و غبار معدنی است، زیرا در حال حاضر عنصری ناشناخته است. "

یکی از دلایلی که چرا گرد و غبار تا این حد عجیب است این است که ذرات گرد و غبار رنگ‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال ممکن است قرمز تیره باشد، زیرا حاوی آهن است. از طرف دیگر، ذرات گرد و غبار حاوی خاک رس معمولاً رنگ روشن‌تری دارند. ذرات غبار سبک تر، نور خورشید را منعکس می‌کنند و به خنک شدن سیاره کمک می‌کنند. در طرف مقابل این طیف، ذرات غبار تیره در واقع انرژی خورشید را جذب کرده و در عوض اثر گرمایی دارند. با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی در حال حاضر شرایط را به سطوح خطرناکی برای حیات روی زمین گرم می‌کند، دانشمندان می‌خواهند بدانند که آیا گرد و غبار به تلاش‌ها برای تثبیت دمای جهانی کمک می‌کند یا آسیب می‌زند.

ابزار ناسا

اینجاست که EMIT می‌تواند کمک کننده باشد. این دستگاه ابزاری به نام طیف‌سنج تصویربرداری پیشرفته دارد و قصد دارد بیش از یک میلیارد اندازه‌گیری در سال آینده انجام دهد و ترکیب غبار را در سراسر جهان ثبت کند. برای انجام این کار، این ابزار در واقع طیف نور منعکس شده از سطح سیاره ما را اندازه گیری می‌کند. این موضوع به دانشمندان خواهد گفت که چه مقدار گرد و غبار موجود در جو از مواد معدنی تیره یا کانی‌های روشن می‌آید.

پاسخ به این پرسش‌ها برای ساختن مدل‌های آب و هوایی بهتر بسیار مهم است. فراتر از تغییرات آب و هوایی، داده‌های EMIT برای مطالعه سایر پدیده‌های روی زمین که تحت تأثیر گرد و غبار‌ها هستند نیز استفاده خواهد شد. گرد و غبار می‌تواند هزاران مایل از شمال آفریقا به جنگل‌های آمازون سفر کند، جایی که مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می‌کند. گرد و غبار همچنین در تشکیل ابر، کیفیت هوا و حتی در دسترس بودن آب نقش دارد. هنگامی که بر روی برف فرود می‌آید، می‌تواند ذوب برف را تسریع بخشد - که بسیاری از مناطق، از جمله غرب ایالات متحده، برای آب شیرین به آن وابسته هستند.

مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اندازه‌گیری گرد و غبار ایده‌آل است، زیرا در اطراف برخی از خشک‌ترین مناطق زمین می‌چرخد. بیابان‌ها منبع بیشتر گرد و غباری هستند که در سراسر جهان در حال حرکت هستند. شرایط سخت و دورافتاده این مناطق، نمونه برداری دستی از گرد و غبار را برای دانشمندان دشوار کرده است. EMIT قرار است روز شنبه، ۱۶ جولای، حدود ساعت ۱۱:۲۰ ET به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد و باید آماده شروع جمع‌آوری داده‌ها تا پایان ماه جولای باشد، که ناسا انتظار دارد ظرف دو ماه آینده به اشتراک‌گذاری عمومی آن را آغاز کند.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار