چگونه می‌توان از انتقال بیماری‌های ژنتیکی به کودکان جلوگیری کرد؟

محققان معتقدند امکان جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیکی به کودکان وجود دارد.

سرگئی کوتسف، آکادمیک روسی، اعلام کرد که پزشکی معاصر اجازه می‌دهد تا از بروز بیماری‌های ژنتیکی در کودک جلوگیری شود، حتی اگر هر دو والدین دارای ژن‌های "بد" باشند.

او می‌گوید: "اولین گزینه لقاح آزمایشگاهی است که شامل انجام آزمایش ژنتیکی قبل از فرآیند لانه گزینی است. وقتی جنین از چندین سلول تشکیل شده باشد، تعدادی از آن‌ها را می‌توان با یک دستگاه دقیق بدون هیچ عواقبی برای جنین برداشت تا مطمئن شویم که هیچ جهشی در ژن‌های خاصی وجود ندارد.

کوتسف می‌افزاید: اگر خانواده قبلاً فرزندی با بیماری ژنتیکی به دنیا آورده باشد و علت مولکولی این بیماری مشخص باشد، پیشگیری از آن در فرزند دوم آسانتر می‌شود؛ به گونه‌ای که تعدادی جنین در مراکز لقاح مصنوعی گرفته می‌شود و از هر کدام چندین سلول برای انجام آزمایشات ژنتیکی مولکولی قبل از کاشت و انتخاب سلول از جهش تا لانه گزینی گرفته می‌شود.

گزینه دوم برای پیشگیری، تشخیص قبل از تولد در مراحل اولیه رشد جنین پس از ۱۲-۱۳ هفته است؛ به گونه ایکه پرز‌های کوریونی از جنین از اطراف آن گرفته می‌شود و برای جهش بررسی می‌شوند. در صورت وجود ژن معیوب، تصمیم نهایی در مورد ادامه یا خاتمه بارداری تنها بر عهده والدین است.

منبع: شاشه نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار