رهاسازی آب از سد کوثر به منظور تامین آب شرب و احشام مردم هندیجان

مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان گفت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت ٨ صبح روز سه شنبه مورخ ١۴٠١/٠۴/٢٨ با دبی ٣٠ مترمکعب بر ثانیه انجام خواهد شد.

مهدی خواجه پور از روستا‌های پایین دست سد کوثر و مردم درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه‌های خیرآباد و زهره فاصله بگیرند.

به گفته او ٨۶ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر است و به منظور بهبود کیفیت آب رودخانه زهره در شهرستان هندیجان جهت شرب مردم و احشام آن ها، رهاسازی آب از سد کوثر صورت خواهد پذیرفت.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر گفت: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مرده سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ۶/١ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر ١٠/۵ مترمکعب بر ثانیه است.

سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک و در ۶٠ کیلومتری گچساران احداث شده. این سد در سال ١٣٨۴ وارد فاز بهره برداری گردیده است. رودخانه خیرآباد از رود‌های شاه بهرام و دهدشت بوجود می‌آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می‌ریزد.

سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان‌های کهگلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می‌کند.

سد کوثر تنها سد بتنی در استان کهگلویه و بویر احمد است که در حال بهره برداری بوده و ۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت هستند.

برچسب ها: سد کوثر ، رهاسازی آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.