پاپ فرانسیس برای عذرخواهی از بومیان، به کانادا سفر می‌کند

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان برای عذرخواهی از بومیان کانادا که اجدادشان قربانی خشونت و پاکسازی نژادی کلیسا شدند، عازم این کشور شد.

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان عازم کانادا شد تا از بومیان این کشور بابت قربانی شدن اجدادشان در مدارس مسیحی عذرخواهی کند.

براساس گزارش «آسوشیتد پرس»، پاپ در اولین مقصد خود وارد شهر «ادمونتون» در استان آلبرتا خواهد شد و «جاستین ترودو» و «مری می‌سایمون» اولین فرماندار کل بومی کانادا از وی استقبال خواهند کرد.

رهبر کاتولیک‌های جهان از فردا (دوشنبه) برای بازماندگان بومیان قربانی جنایات مدارس مسیحی کانادا سخنرانی کرده و از آن‌ها عذرخواهی خواهد کرد.

شایان ذکر است بومیان کانادا و آمریکا، گذشته دردناکی دارند. این حقیقت زمانی آشکار شد که گور‌های دسته جمعی صد‌ها کودک بومی که هنگام تحصیل در مدارس شبانه روزی جان باختند در تابستان ۲۰۲۱ در کانادا کشف شد. این مدارس می‌کوشیدند که فرهنگ و میراث آن‌ها را از بین ببرند. بسیاری از آن‌ها بر اثر بیماری، گرسنگی یا آزار جسمی جان خود را از دست دادند.

کشف گور‌های دسته جمعی درکانادا، توجه جهانیان را به این فصل شرم آور از تاریخ این کشور جلب کرده است. اولین مدرسه شبانه روزی فدرال بومیان در سال ۱۸۷۹ توسط ریچارد پرت، یک ستوان ارتش آمریکا که عبارت «سرخپوست را بکش، خودت را نجات بده» ایجاد شد.

کمیسیون حقیقت و آشتی (TRC) در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که مدارس شبانه روزی یک برنامه نسل کشی فرهنگی بودند. تحقیقات نشان می‌دهند که حدود سه هزار و ۲۰۰ دانش آموز در سال‌های ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶ در این مدارس جان خودشان را از دست داده اند. برخی نیز معتقدند که آمار واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر از این رقم است. موری سینکلر، رئیس سابق کمیسیون حقیقت و آشتی تخمین زده که حدود ۶۰۰۰ کودک احتمالاً هرگز از این مدارس به خانه برنگشتند.

پس از انتشار اخبار کشف گور‌های دسته جمعی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با انتشار توئیتی به این اتفاق واکنش نشان داد. او در این توئیت نوشت: "این یادآوری دردناک از فصل تاریک و شرم‌آور از تاریخ کشور ما است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان پس از صحبت‌های ترودو؛ با مردم و بومیان کانادا ابراز همدردی کرد، اما درباره عملکرد نامناسب کلیسا در مدیریت مدارس عذرخواهی نکرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار