خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه گیلان گفت: هنوز مردم در خصوص خطرات کاهش نرخ باروری در گیلان، آگاهی لازم را ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سومین جلسه‌ی کارگروه رسانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزارشد، گفت: مردم هنوز خطر و آسیب‌هایی که پایین بودن نرخ باروری در استان به وجود خواهد آورد را احساس نکرده اند.

اسماعیل نورصالحی افزود: برخلاف پاندمی کرونا که منجر به همکاری مردم و مسئولان شد و خطرات و تلفات آن به وضوح مشاهده می‌شد، بالارفتن جمعیت سالمند استان و کاهش نرخ باروری در گیلان مورد توجه مردم قرار نگرفته است.

وی با اشاره به بالا بودن جمعیت سالمند گیلان نسبت به میانگین کشوری، گفت: تک فرزندی علت اصلی سالمندی جمعیت گیلان است در حالی که روند رو به نزول جمعیت جوان استان در آینده خطرات بسیاری را برای استان گیلان فراهم می‌کند و این مهم، باید از سوی رسانه‌ها برای مردم و مسئولان اطلاع‌رسانی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ در یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور حدود دو برابر شود و این وضعیت در گیلان بحرانی‌تر است.

اسماعیل نورصالحی همچنین افزایش سن مادر در استان را نگران کننده دانست و گفت: میانگین سن مادر در اولین فرزند در سال ۱۳۹۰؛ ۲۷.۵۴ سال و در سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵۴ سال رسیده است.

وی ضمن بازخوانی بخشی از قوانین جوانی جمعیت وزارت بهداشت و درمان، افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از تمهیداتی است که قانون جوانی جمعیت برای حمایت از زوجین و مادران باردار تدوین کرده است و این امر می‌تواند ترغیب زوج‌ها را برای بچه دارشدن وهمچنین والدین را برای فرزندآوری بیشتر منجر شود.

فیروز نصیرزاده، مدیرروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهداف قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت دانشگاه، نقش رسانه‌ها را در ارتقا سطح آگاهی آحاد جامعه جهت ترغیب مردم به افزایش جمعیت و فرزند آوری مهم دانست.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۳ ماده قانونی از سوی دولت به منظور حمایت از افزایش جمعیت به تصویب رسیده است، گفت: در این خصوص لازم است همه دستگاه‌های اجرایی مسئولانه‌تر وارد عمل شده و رسانه نیز در این خصوص مطالبه‌گر باشند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه در خاتمه با اشاره به آمار ۱۵/۹ درصدی افزایش سالمندی استان گیلان، تصریح کرد: با اطلاع رسانی رسانه‌ها درخصوص افزایش آگاهی مردم در خصوص ضرورت فرزندآوری در شرایط بحران جمعیت گیلان، تغییر نگرش و نهایتاً رفتار آحاد جامعه به جوانی جمعیت را شاهد باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.