کشف ۹۰ درصدی جرائم سایبری در کردستان

رییس پلیس فتا کردستان گفت: در چهار ماهه اول امسال ۹۰ درصد جرائم سایبری به وقوع پیوسته در استان کشف شده است.

مهدی دانش پور امروز ضمن حضور در باشگاه خبرنگاران سنندج با تشریح اقدامات چهار ماهه اول امسال استان گفت: از ابتدای سال جاری آمار جرائم غیر اخلاقی در استان ۲۱ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته ایم.

رییس پلیس فتا کردستان  گفت: در زمینه جرائم مالی نیز نسبت به پارسال شاهد افزایش  ۳۲ درصد بوده ایم.

او می‌گوید: بیشتر بحث جرائم مالی در حوزه بحث الکترونیک و کلاهبرداری از طریق پیامک‌های جعلی با عنوان ثبت شکایت و در سامانه قضایی ثنا و قطع یارانه می‌باشد.

دانش پور گفت: وقوع جرائم مالی نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته و مهم‌ترین دلایل آن استفاده عموم مردم از این بستر می‌باشد که متاسفانه سطح  آگاهی مردم نیز در این خصوص پایین می‌باشد و به آسانی به کلاهبرداران و پیامک ارسالی‌های از طرف شماره‌ی ناشناس اعتماد می‌کنند.

رییس پلیس فتا کردستان  گفت: مردم باید از طریق مراجع رسمی پیگیر یارانه معیشتی خود باشند  مجرمین و کلاهبرداران سایبری از هر موقعیتی سوء استفاده کرده و با فریب شهروندان، آنان را دام‌های خود گرفتار می‌کنند.

دانش پور می‌گوید: اخیرا با توجه به واریز یارانه معیشتی کلاه برداران فضای مجازی با ارسال پیامکی مبنی بر ثبت نام جاماندگان یارانه و قطع یارانه معیشتی از آنان کلاهبرداری می‌کنند و در این ترفند بعد از کلیک کاربران بر روی لینک موجود در متن پیامک، نرم‌افزاری بر روی گوشی آنان نصب گردیده و ضمن آلوده نمودن گوشی، اطلاعات بانکی افراد به سرقت برده می‌شود.

او می‌گوید: برخی از کلاهبرداران سایبری با ترفند اسکیمر اقدام به سرقت اطلاعات بانکی افراد کرده و با توجه به اینکه اکثر افراد در زمان خرید، کارت بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار داده، به راحتی طعمه کلاهبردار می‌شوند.

رییس پلیس فتا کردستان گفت: اسکیمر دستگاهی است که قابلیت کپی کردن اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی را داشته و در کنار دستگاه کارت خوان و عابر بانک‌ها نصب می‌شود. هنگامی که خریدار کارت خود را می‌کشد یا کارت را برای کشیدن در اختیار فروشنده قرار می‌دهد، این دستگاه می‌تواند همه اطلاعات کارت را کپی کند.

او گفت: شهروندان بعد از خرید برای پرداخت بهای کالا، حتما خودشان روند کارت کشیدن و ورود رمز را انجام دهند تا در صورت سرقت اطلاعات کارت با توجه به نداشتن رمز کارت بانکی امکان برداشت برای مجرمین فراهم نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.