پیش بینی برداشت ۱۸۰۰ تن گیاه دارویی در خراسان شمالی

براساس پیش بینی، امسال یک هزار و ۸۰۰ تن گیاه دارویی در استان برداشت می‌شود.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هفت هزار و ۶۰۴ هکتار از اراضی استان زیر کشت بهاره گیاهان دارویی رفت و پیش بینی می‌شود که امسال یکهزار و ۸۰۰ تن گیاه دارویی برداشت شود.

محمد محمدزاده گفت: زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریجه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می‌شود.

او گفت : زعفران با چهار هزار و ۳۵۸ هکتار و گل محمدی با ۶۴۱ هکتار بیشترین اراضی کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص دادند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : در سطح گلخانه‌های این استان نیز برخی از گونه‌های گیاهان دارویی کشت می‌شود، ولی آمار دقیقی در مورد میزان کشت وجود ندارد.

او گفت: بیشتر تولیدات گیاهان دارویی استان به صورت خام به فروش می‌رسد که کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود برند، نبود بسته بندی مناسب از چالش‌های پیش روی این بخش از کشاورزی استان است.

محمدزاده گفت: بهره برداران به صورت غیر اصولی گیاهان دارویی و خوراکی را برداشت می‌کنند که این رویه به منابع طبیعی آسیب وارد می‌کند.

کشت گیاهان دارویی در اولویت

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز گفت: حمایت از سرمایه گذاران در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی باید در اولویت قرار گیرد.

ناصر فخر موحد گفت : خراسان شمالی در سال‌های اخیر با خشکسالی و کم آبی در بخش کشاورزی مواجه است و کشت گیاهان کم آب طلب از جمله گیاهان دارویی باید ترویج یابد.

او گفت : تکمیل چرخه صنایع تبدیلی در حوزه گیاهان دارویی از اهمیت برخوردار است و باید به این سمت حرکت کرد چرا که ارزش افزوده بالا، اشتغال و درآمد ایجاد می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت : ۵۷ درصد کشت گیاهان دارویی این استان منحصر به کشت زعفران و گل محمدی که باید کشت سایر گیاهان دارویی تقویت شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.