جدیدترین نوعِ برجام منتظر پاسخی از سوی تهران یا واشنگتن

روزهای حساسی است و گفت‌و‌گوهای وین به مرحله‌ای رسیده که به نظر می‌رسد فرصتی برای توافق فراهم شده؛ فرصتی که البته نیاز به بررسی دو طرف دارد.

به گفته مقامات آمریکایی، یک «برجام جدید» روی میز است که هیچکس تا دیروز از مفاد آن مطلع نبود و پیش‌‌بینی می‌شد هیات‌های مذاکره کننده چه در ایران و چه در آمریکا یا حتی اروپا، احتمالا به این زودی‌ها یا شاید هم هرگز جزییاتی از آن منتشر نکنند.

این متن جدید احتمالا با اندکی تغییرات، همان متنی باشد که اسفند پارسال میان طرفین نهایی شده بود و امضای شش کشور پای آن منتظر ارائه تضمین‌های لازم از سوی آمریکا به ایران و اعلام خبر توافق از سوی اتحادیه اروپا و ایران بود؛ درست مثل همان چیزی که روز‌های پایانی تیر ۹۴ با اعلان رسمی اجرای برجام اتفاق افتاد.

متنی نهایی شده که مقامات  ایرانی و آمریکاییِ درجریان مذاکرات، در برخی از صحبت‌های خود به آن اشاره کرده بودند.

 

جدیدترین برجام؟، منتظر پاسخی از تهران یا واشنگتن

به نظر می‌رسد متن فعلی از اسفند پارسال روی میز مذاکرات قرار گرفته و در طول این مدت دچار تغییرات اندکی شده باشد

مثلا اظهارات اخیر ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این موضوع را تا حدودی زیادی تایید می‌کند چراکه او گفته «متن پیشنهادی جدید که توسط جوزپ بورل  ارائه شده، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشور‌های حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند پارسال روی میز بوده است.»

 البته «العربی الجدید» روز یکشنبه پیش دستی کرد و به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات، جزئیات تازه‌ای درخصوص پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و  آمریکا منتشر کرد.

این رسانه عربی به نقل از منابع خود می‌نویسد «مسئولان ایرانی معتقدند که طرح اروپایی چیز مهم و بزرگی به پیش‌نویس توافقی که اسفند پارسال مطرح شد اضافه نمی‌کند و پیشنهاد کنونی به طور کافی سه مطالبه اصلی تهران را برآورده نمی‌کند.»

جدیدترین برجام؟، منتظر پاسخی از تهران یا واشنگتن

تیم ایرانی مذاکرات در تلاش است تاجایی که می‌تواند تحریم‌های قرمز (غیرقابل رفع) را به تحریم‌های زرد (قابل مذاکره) و تحریم ‌های زرد را هم به سبز (قابل تعلیق) تبدیل کند

 منابع این رسانه درخصوص مطالبات تهران تاکید کردند که در درجه اول ایران خواهان گسترش چارچوب رفع تحریم هاست (به این معنی که تیم ایرانی مذاکرات در تلاش است تاجایی که می‌تواند تحریم‌های قرمز (غیرقابل رفع) را به تحریم‌های زرد (قابل مذاکره) و تحریم ‌های زرد را هم سبز (قابل تعلیق) تبدیل کند.) و در وهله بعدی، دادن ضمانت های کافی و همچنین در مطالبه آخر، اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر بستن پرونده تضمین های مربوط به اختلافات میان تهران و آژانس است؛ اختلافاتی که به سه سایت هسته ای ایران مربوط می شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این مدعی شده بود که ایران در آن ها فعالیت هسته ای اعلام نشده دارد.

جدیدترین نوعِ برجام منتظر پاسخی از سوی تهران یا واشنگتن

آمریکا اعلام کرده که درحال بررسی جدیدترین متن روی میز مذاکرات و در تعامل با شرکای اروپایی خود است

به گفته این منابع، پیشنهاد  جدید بورل رفع تحریم های بخشی از موسسات یا شرکت های وابسته به سپاه پاسداران و نه همه آن ها را شامل می شود و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز متعهد می شود به توافق احترام بگذارد.

اما اعلام خبر این برجام جدید آن هم از سوی کاخ سفید و در ادامه انتشار جزئیات آن درست زمانی  اتفاق می‌افتد که قرار است بنا به شنیده‌ها  ۴۰ - ۴۵ روز دیگر نیز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران تشکیل شود و از سویی دیگر، واشنگتن هم موافقت خود را با این متن نهایی شده تا چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

البته مقامات کاخ سفید این را به صراحت اعلام نکردند، اما به عنوان مثال ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته «آمریکا خیلی سریع به پیشنهاد تازه اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ خواهد داد و واشنگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.»

جدیدترین نوعِ برجام منتظر پاسخی از سوی تهران یا واشنگتن

فصای غیررسمی و ژورنالیستی مذاکرات می‌گوید گفتگوهای وین به نقطه ای رسیده که هرکدام از طرفین منطقی برای پذیرش متن توافق نداشته باشد مسئول به سرانجام نرسیدن مذاکرات است

اما هرچه که هست چه این جزئیاتی که به بیرون درز کرده، دقیق باشد یا نه آنچه مشخص است این است که در مقطع فعلی دعوا بر سر جزئیات متن توافق است و باتوجه به صحبت‌های امیرعبداللهیان به نظر می‌رسد ایران آنطور که باید از متن آماده شده راضی نیست چراکه وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از آخرین گفت‌و‌گوهای تلفنی خود با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به او گفته بود اگر آمریکا واقعا خواهان توافق است باید تمایل به حصول توافق را در متن آن نشان دهد.

اما آمریکا با پذیرش یکطرفه متن آماده شده از سوی اتحادیه اروپا و درحالی که هنوز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که چرا باوجود عدم نرمش آمریکا و انعطاف پذیری این کشور، تهران هنوز به مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهد، قصد دارد فشار را بر روی ایران افزایش داده و در نهایت ایران را مقصر شکست مذاکرات معرفی کند.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در این باره می‌گوید: در این مرحله از مذاکرات که متاسفانه صرفا کلیاتی از گفتگوها به بیرون درز می‌کند و به جزئیات دقیق دسترسی نیست تنها می‌توان گفت که در قضیه پذیرش متن آماده شده از سوی اتحادیه اروپا، تنها کشوری مقصر است که باتوجه به متن دلایل منطقی برای عدم پذیرش آن نداشته باشد.

جدیدترین نوعِ برجام منتظر پاسخی از سوی تهران یا واشنگتن

قرار بود طرف غربی در مقابل کاهش فعالیت های هسته‌ای، سازوکارهایی برای ورود بیش از پیش ایران به اقتصاد بین‌الملل ایجاد کند که با خروج یکطرفه آمریکا از برجام این اتفاق نیفتاد که هیچ بلکه خسارات اقتصادی زیادی هم به ایران وارد شد

اما این احتمال پذیرش یکطرفه متن توافق از سوی آمریکا درحالی است که در سمت مقابل ایران از ابتدا انتفاع اقتصادی از برجام را شرط ادامه مذاکرات هسته‌ای و پذیرش توافق احتمالی آینده اعلام کرده و علاوه بر دلایل اقتصادی به دنبال اثبات این امر است که درصورت شکست مذاکرات هسته ای این واشنگتن بوده که به تلاش چندساله مذاکره‌کنندگان چندین کشور ضربه زده و پرونده پیچیده ترین مذاکرات طول تاریخ را با شکست مواجه کرده است.

مشخصا، تیم ایرانی مذاکرات لغوتحریم‌ها این بار برخلاف روال گذشته که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین، سال‌ها پس از امضای توافق برجام اعلام کرد، از جزئیات متن توافق بی اطلاع بوده نسبت به متن توافق احتمالی حساسیت بیشتری پیدا کرده و بنا به آنچه اظهار می‌کند، نمی‌خواهد تجربه تلخ برجام این بار با نامی دیگر تکرار شود.


بیشتر بخوانید:


برجامی که قرار بود طی آن آمریکا و اروپا تعهدات خود را با ایجاد ساز و کاری به‌منظور برخورداری ایران از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای به سرانجام برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۱:۲۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
چه توافقی ؟ اگه رییس جمهور بعدی بازم پارش کرد چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
مدافع حرم
۲۳:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
امریکا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۰۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام
تبریک میگم به دولت برای تولد یک ایران خودرو و سایپا دیگر ، کارخانجات لوازم خانگی یه شخص به عنوان دلال اجیر کردن و مردم مجبورن لوازم خانگی رو از اینها بخرن و هر قیمتی که دلشون بخواد میفروشن و با یه حساب سوری و به این ترتیب کارخانه های لوازم خانگی به هر قیمتی بخوان کالاهاشونو میفروشن بدون اینکه ردِ پای از خودشون بذارن ، تبریک میگم به دولت محترم برای تولد یه ایران خودرو و سایپا دیگر خصوصا وزیر صمت جناب آقای فاطمی امین ، تبریک اخوی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اصلا روی حرف امریکا نمیشه حساب کرد اصولا امریکا به هیچ تعهد نامه ای که به صرفش نباشه پای بند نیست و بعد از انجام تعهدات توسط طرف مقابل نقض عهد میکند . این بار و هر باری که توافق نامه ای امضاء کند ان را نقض خواهد کرد .‌ امریکا میخواهد یک بار دیگر بدون دادن هیچ هزینه ای برنامه هسته ای ایران را به نقطه صفر برساند و هزینه برگشت دوباره ایران به برنامه هسته ای را زیاد کند تا دیگر ایران نتواند برنامه هسته ای خود را پی گیری کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
بعضی ها شاید فکر کنند اگه برجام امضا بشه و دوباره اگه جمهوری خواهان به قدرت برسن اونو پاره می کنند ولی اینطور نیست!!! چون چند سال قبل هم ترامپ با هدف توافق جدید برجام پاره کرد ولی ایران به توافق جدید تن نداد و فعالیت هسته ای هم تشدید شد و در نتیجه اعتبار آمریکا به خاطر پاره کردن برجام به زیرسوال رفت!!!

الان هم برای آمریکا و اسراییل و دنیا ثابت شده که اگه برجام پاره بشه ایران مانند چند سال قبل به هیچ عنوان به توافق جدید تن نخواهد داد پس در نتیجه جمهوری خواهان چاره ای ندارند که برجام را بپذیرند و اگه دوباره پاره کنند هم اعتبار آمریکا به خاطر نقض توافقات بین المللی زیرسوال خواهد رفت و هم چرخه فعالیت هسته ای ایران تشدید خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ترامپ اشتباهی که کرد این بود که یک جانبه از توافق خارج شد
اینبار دیگه این اشتباه رو نمیکنن و مستقیما از مکانیزم ماشه استفاده میکنن تا تموم قطعنامه ها برگرده و حتی چین و روسیه هم نتونن بهمون کمک کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
چیزی که در این گزارش صراحتا معلوم است آن است که نهایت اقدام آمریکا ( تعلیق تحریم های به قول خودش قابل تعلیق ) است و هیچ سخنی از لغو تحریم نیست . بنا بر این کشک است .
Lithuania
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اگه میخواید توافق کنید، توافق کنید.
اگه نمیخواید توافق کنید هم زودتر اعلام کنید.
حداقل مردم میفهمن باید منتظر رشد قیمت ها باشن یا کاهش قیمت ها.
اینطوری تکلیفشون برای سرمایه گذاریهاشون مشخص میشه.
Lithuania
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
تا حالا که ایران مسئول کش دادن بازگشت به توافق بوده و مسئول گرسنگی برخی مردم خودش بوده.
دیگه طرفهای مقابل هم تا ابد قرار نیست نازکش ایران باشن.
به نظر من دیگه اواخر کش مکش هست.
یا توافق میشه، یا ایران مقصر عدم توافق شناخته میشه و دودش توی چشم خودمون میره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
توافقی نمیشه چون کاسبان تحریم نمیگذارند
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
باید توافق کنید چاره ای جز این ندارید این همه رجز خوانی رو کردید آخر هم به شرایط اونا تن میدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
من قبلاً برام خیلی سنگین بود که ظریف چطور میگن متن رو با جزییات نخونده امضا کرده
بعد اتفاقاتی برام افتاد دیدم قاضی هم پرونده رو نخونده با سفارش حکم میده ، معاون کل دادستانی نخونده از اون قاضی حمایت میکنه آقای اژه ای هم ندونسته تایید می‌کنه
کلا همه چیزمون بهم میاد
اینهایی که گفتم تماما با سند و مدرک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
دوست عزیز . تا حالا دادگاه نرفتی . چون اگر رفته بودی میدیدی که قاضی مطابق مفاد پرونده هم از جنابعالی و هم از طرف دیگر پرونده سوال و جواب های مختلف میپرسه . بعد میگه تشریف ببرید تا رای صادر بشه . بنا بر این الکی اظهار نظر نکن . چون من تا به حال دو بار در دو مسئله مختلف دادگاه رفتم عملا دیده ام .
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۶:۲۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
ببخشید جناب گوگل
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۲:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
بسبار خوب آمریکا هم داردکمکم ادب می‌شود ورام‌می‌شودباید کاری به امریکای خونخوار کرد دفه دیگه غلط بکند ازبرجام خارج شود وظلم درحق مردم ایران نکند وتروریسم اقتصادی علیه هشان انجام ندهد وحقوق بشر وقوانین رازیرسوال نبرد وپایمال نکند فشاربیشتربه آمریکا کاملا منافع برجام رابه نفع ایران تغییر خواهدداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
این آخرین ورژنشه یا بعدا کوتاه بیایم به روزرسانی میشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام آمریکا وغبیها دشمن ما هستند و خواهند بود آنها با هم دستی صدام جنایکا ر جنوب کشور ما ویران کردن جوانان ما را به شهادت رساندن هر کار ی از دستشان بر آمد کردن دیدن مردم ایران در مقابل آنان سر فروز نیاوردن حالا مذاکره راه اندازد تا ما را برده خود کند تا تمام آنچه در انرژی هسته ای به‌دست اورده ام از دست بدهیم چرا به اسراییل که یک رژیم اشغال کر است وبم اتم داردکاری ندارندخود آمریکا مانند اسراییل اشغالگر است وما کشور متمدن مرگ بر آمریکا وحامیان او
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اگر به کمک به صدام باشه روسیه هم طرفدار صدام بود پس دست اخوت دراز کردند ابلهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
امریکا حتی در مورد دارو هم به ما رحم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
داو تحریم نیست اینقدر پشت تریبون اراجیف را باور نکن ارز برای وارد کردن داررو ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اگه تضمین میدین دلار بشه ۳ تومن پراید ۷ تومن خونه متری ۵ تومن
توافق کنید اگه نه که بدرد نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۶:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
حالا یه کاریش میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
آمریکا دست از تحریم برنخواهد داشت
هر تحریمی رو به عنوان توافق برجام لغو کنه دوساعت بعد به عنوان حمایت از حقوق بشر در لیست جدید میذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
هالو هم کم نداریم تحریم حق مسلم ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
خوب تو از اون هالوهای غربگدایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
توافق جدید باید در خصوص استفاده یا عدم استفاده ایران از بمب اتم باشه
ایران باید تعهد بده از بمب اتم استفاده نکنه و تحریم ها کلا لغو بشه اگه نشه علیه اسراییل استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
۱۴ ماه دیگه بایدن دولت رو به ترامپ یا یه جمهوری خواه مخالف برجام تحویل خواهد داد
هر توافقی فقط ۱۴ ماه اعتبار داره باز باید تن و بدنمون بلرزه که ترامپ داره میاد
اگر توافق بشه دلار میشه ۲۵ تومن و بلافاصله بعد از ۱۴ ماه به ۸۰ هزار تومن خواهد رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
بعد از 14 ماه شاید ترامپ مرد ما حالا صبر کنیم 14 ماه دیگه چه میشود
Germany
نلشناس
۱۶:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
14ماه اشتباهه 26ماه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۰:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
چقدر کارشناس داریم !!!! دعوا سر لحاف ملاست و اقا اگر بخواهد یک ساعته برجام امضا میشه الان هم که نمیخواهد میندازه گردن دیگران وهرگز امضا نمیشه به همین راحتی اینقدر الکی تفسیر وتحلیل نکنید وبه خودتان وبقیه هم توهین نکنید
Germany
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کامنت قرن
تا ابد حق
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۹:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
مگه اینکه از خون ما رد بشن دیگه برجام و باج دهی جدیدی نداریم مگر اینکه غرامت و خسارت‌های وارد شده به ایران و ایرانی را پرداخت کنند و تضمین‌هایی پیشاپیش هم داده شود مثلا صدها ملیارد دلار غرامت چندین برابر بیشتر از هزینه کرد عمری و زمانی و تجهیزاتی و امکاناتی ما ،و گر نه مذاکره آیی که یک طرف نابود کند و یک طرف فرار کند اوج دیوانگی و اوج خیانت خواهد بود.
ما برای ایران جان میدهیم ولی نمی‌گذاریم این ننگ همچون قرارداد ترکمنچای و گلستان و قرارداد۱۹۱۹جدایی افغانستان و جدایی بحرین باز هم در تاریخ معاصر ما تکرار شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
قرارداد 25ساله ایران وچین را اضافه نکردی واقعا تومه سهله نمایندگان تو میدانند متن قرارداد25ساله چی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
غربگدا نمایندگان مجلس یعنی به اندازه تو علف بچه هم نمیفهمند
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۹:۴۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
تیمهای کم هوش ایرانی بدانند:
باج دادن برای هیچ و پوچ خیانت است به ایران و ایرانی .
#خروج _از_npt
#خروج _از_npt
#خروج _از_npt

#خروج _از_npt
#خروج _از_npt
#خروج _از_npt
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
هزینه و خسارت خروج از npt چه کسی پرداخت خواهد کرد؟
فکر کردین دنیا شوخی برداره؟!
نقض کردن قواعد بین المللی میدونین چقدر خسارت و هزینه و انزوا برای کشور در پی داره؟!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۳۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
دیگه وضع را از این که هست خرابتر نکنید پیشرفت اتمی کشورمان را فدای وعده های هیچ و پوچ نکنید.
خروج از آن پی تی را هم روی میز بگذارید هیچ کشوری بزرگی و عزت و پیشرفت بدست نمی‌آورد مگه اینکه خودش تلاش کند .
ما نباید راضی باشیم مسولان ما همه کشور را باج دهند تا چند تحریم رفع شود.
{در پایان هم ایران را ایرانی میسازد و نه بیگانه}
در حالت خوش بینانه ،حتی با رفع همه تحریمها هم آنکه این کشورها میسازد و پل می‌سوزاند و جان خود را فدایش میکند ایرانی است و نه آمریکایی و نه غربی و نه آلبانی نشین ها و نه چین و روسیه
#ایران را ایرانی میسازد و نه بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کاسبان تحریم و اون انقلابی نماها که شکمشون سیر هست دوست ندارند برجام بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اخه اگه برجام بشه دگ خیلیا حرفشون و سخنشون پشیزی واسه ملت ارزش نداره البته الانم وضع همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
دیگه وقتش شده که به انزوا و حصر ایران پایان بدیم و برجام را امضا کنیم!
پیشرفت و توسعه ایران در گرو حل مشکلات با دنیاست!
بدون حل مشکلات و اختلافات با دنیا ، پیشرفت و توسعه ایران امکان پذیر نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
مسئولین عزیزی که میگن خونسازی تحریم خب برادر اگه میتونین کامیون و کشنده در حد کامیون و کشنده های اروپایی تولید کنین دیگه چرا از اوروپا سه سال کارکردشا وارد میکنن در صورتی که همین کشنده ها را در کشوره ای اروپایی به مبلغ 1/500/000/000 تومان خریداری می کنید و وقتی که وارد کشور میشه قیمتش میشه 6/000/000/000 میلیارد مگه راننده جماعت میخاد با این ماشینل چیکار کنه که باید کل خونه زندگیشا بفروشه تا یه کامیون بخره انصافم خوب چیزیه در حالی که اگه تحریم برداشته بشه میتونیم به صورت اقساطی خریداری کنیم این یه نمونه از مشکلات تحریم برای کشوره که باعث بالا رفتن کرایه ها شده و کلیه اجناس در بازار چندیدن برابر قیمتشون رشد کرده.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
امریکایی ها موجودات کثیفی و خودخواهی هستند علیرغم اینکه مقصر شکست ومقصر خروج از برجام خود امریکایی ها هستند لیکن تمام سعیشان این است که ایران را مقصر جلوه دهند غربی های متکبر وپست هرگز به کسی امتیاز نمی دهند نمونه اش حمایت کامل هسته ای از رژیم نجس و شیطانی صهیونیسم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
کاملا درسته ،شک نکن همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
زمان آن فرا رسیده که روسیه یک تو پوزی بخوره و ایران نشان بدهد که برده و نوکر روسیه نیست و می تواند با حفظ منافع ملی با غرب و امریکا هم به توافق پایدار برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
فعلا آنکه تو دوری میخواهد غرب و غربگدایانند غربی که خودش با وجود پیمان شکنی نه غرامت پرداخت کرد و نه رفع تحریم تازه روز به روز هم مانع و سد ایجاد کرد و دهها سال وقت کشی کرد ،غربی که خود زرادخانه های بزرگی از همه نوع سلاح دارد ،غربی که تاریخ پر است از تجاوز و قتل و کشتارهای شأن غرب وحشی جدیدی که با زخم همان خوی وحشی‌گری را دارد.
کشور تو حتی در صورت ساخت سلاح اتمی هم خلافی انجام نداده در این جهان متجاوز و زور گو باید قویی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
از آنجایی که ترامپ قمار بازِوحشی و زنجیری دیوانه از برجام خارج شده و نقض تعهد بین المللی کرده از نظر عقلی ، منطقی و قانونی، آمریکا باید بدونِ چون و چرا و بدون فوت وقت ، به تمامی خواسته ها و شرط و شروط ایران گردن نهد و تعهد و تضمین دهد که از این به بعد هیچ رئیس جمهور و شخصی تخلف و اشتباه ترامپ را مرتکب نخواهد شد و کشورهایی همچون انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز تعهد و ضمانت آمریکای مکار را تضمین کنند‌ . در چنین شرایطی ایران به برجام باز خواهد گشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام: شاید بعضی از عزیزان تصور کنند این دیدگاه افراطی، عدم تعامل و سازش ناپذیری با دنیای حیله گرغرب است ولی بر اساس عبرت های روشن معاصر اثبات شده و مستدل است اینکه مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، پهبادی؛ حضور منطقه ای، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی و ممنوعیت قطعی مذاکره در همه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است و اهداف مذاکره هم باج خواهی و پسرفت کشوردرسراشیبی سقوط است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار به مانند تیم روحانی در صورت عدم پافشاری برخواسته های به حق جمهوری اسلامی تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری مانند غربگرایان و شیفتگان مذاکره قبلی به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور قبلی آقایان احمدی نژاد و مخصوصاً روحانی ابلاغ و اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اصلا هر گونه مذاکره آیی بر روی پیشرفت ایران میبایست حرام اعلام شود چطور ساخت بمب اتم که بدرد این کشور میخورد حرام شد و مذاکره برای باج دادن حلال!!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام: ضمن تحسین از شجاعت و اقتدار تیم جدید مذاکره کننده هسته ای به سرپرستی آقای باقری ودعوت به هوشیاری و دوراندیشی دیپلمات های محترم نسبت به نقشه ها و حیله های جدید غرب، مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا در صورتیکه ایران خواستارجبران خسارت ناشی از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و لغو قطعی و همیشگی همه انواع تحریم ها بدون مذاکره در سایر امور نشود وآمریکاهمه انواع برچسب های تحریم علیه ایران را بطور دائمی لغو نکند ،همچنین هیچ گونه تحریم های جدید تحت هر عنوان واهی علیه ایران وضع نکند و در صورت خروج مجدد و عهد شکنی آمریکا تعیین خسارت بازدارنده و تضمین ذاتی و عینی در برجام گنجانده شود مثلا در صورت نقض عهد وخروج آمریکا از برجام ایران سریع بتواند غنی سازی 60درصد و90درصد را انجام دهد) در غیر این صورت براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت در توسعه وپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا وکودتا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تغییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و دریای عمان و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ازجمله مبارزه با آفات از طریق عقیم کردن آفت نرودرپی آن عدم استفاده از سموم پر ضرردر کشاورزی ، استفاده از فناوری هسته ای در تولیدات صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای قطع کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و سایر ترروریست هاو در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی تحت فرمان روحانی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،بیابان زدایی با طرح کاشت درختان مثمر قرآنی شامل زیتون ،خرما، انجیر،انار و انگور در مناطق نزدیک به شهرها و نیمه بیابانی با مشارکت بسیج سازندگی بنیاد مسضعفان ،بنیاد برکت و... وبا نظارت وزارت جهاد کشاورزی به مقدار افزایش سه برابری سطح زیر کشت کنونی طی برنامه 4 ساله ،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 300نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ، گره زدن منافع کشورهای همسایه و فراهمسایه با منافع کشورمان با تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی با همکاری شرکت های دانش بنیان و صنایع دفاعی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
واقعا سواد تو درهمین حد هست که نوشته ازجایی کپی پیست کنی چقدر تو نادانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
دولت رئیسی و انقلابیون اگه می خوان موفق ظاهر بشن و تا هشت سال آینده در قدرت باقی بمونن باید این توافق امضا کنند تا شرایط اقتصادی مردم بهتر بشه و در دل مردم محبوب بشن

اگه توافق امضا نشه وضعیت بدتر میشه و چهارسال بعد دوباره اصلاح طلبان روی کار خواهند آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
اصلا هم روز های حساسی نیست این هه همش عملیات روانی دشمن است
هرروز هم که دارن تحریم های جدید اعمال میکنن،به برجام متکی نباشید و روی پای خودمان بایستیم چاره کار همین است و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
آفرین ،درود
Germany
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
برجام امضا نشود بهتر از امضا شدن ان است.
-
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
همه دعوا بر سر این است که ایران دوباره به تعهدات برجامی برگردد ولی آنها به تعهداتشان عمل نکنند عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
درود بر شما شیر پاک خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
من میدونم اینا تو متن جدید چی میگن
میگن لوازم هسته ایتون رو نابود کنین و برگردین به صد سال پیش مام تحریما رو ورمیداریم
البته یه ماه بعد دوباره تحریما رو برقرار میکنیم و شماها هم صد سال دیگه زور بزنین تا دوباره برسین به اینجا که اون موقع هم همین برنامه رو دوباره براتون پیاده میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
درود،آفرین ،رحمت بر پدر و مادر آدم فهمیده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام
پرچم جمهوری اسلامی ایران با خون هزاران شهید سرافراز مانده است، نباید در نزدیکی این پرچم آمریکای خبیث باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
آفرین ،درود بر ایران و ایرانیان
آخرین اخبار