ثبت ملی ۱۵ اثر عاشورایی گیلان در فهرست آثار معنوی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ۱۵ اثر عاشورایی این استان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

ولی جهانی گفت: ۱۵ اثر عاشورایی استان گیلان در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به علم واچینی، علم بندی ماسوله، تشت گذاری در اسالم و آستارا، چهل منبر و کرب زنی در لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر اشاره کرد.

عزاداری دهه اول محرم در ماسوله، تاسوعای سید شرف شاه رضوانشهر، چهل علم گیلان، هفت کوگاه، یازدهم محرم رودبنه و محرم در باور‌ها و آیین‌های مردم گیلان از دیگر یادگاران عاشورایی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور است.

ثبت چنین آثار معنوی پاسداشتی برای حفظ و ماندگاری آیین‌های مذهبی است و علاوه بر نشان هویت دینی، موجب جذب گردشگر و توسعه گردشگری مذهبی در استان می‌شود.

او همچنین از آمادگی برای برگزاری آیین‌های ماه محرم خبر داد و افزود: تأسیسات گردشگری و پذیرایی گیلان به مناسبت ایام شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و به منظور رعایت موازین اسلامی و شئونات اخلاقی، از هر نوع موسیقی در مراکز گردشگری خودداری می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: گردشگرانی که در ایام محرم به گیلان سفر می‌کنند، گردشگران مذهبی هستند که باید خدمات مطلوبی را به آنان ارائه کرد.

به گونه‌ای که مهمانان و گردشگران این خدمات را لمس کنند و در این راستا آماده سازی و نظارت بر اماکن اقامتی و پذیرایی به لحاظ کمی و کیفی با همکاری جامعه تخصصی تأسیسات گردشگری در ایام محرم انجام خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.