بی اعتنایی ارتش چین به تلاش‌های آمریکا برای برقراری تماس

مقامات نظامی آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها در اطراف تایوان بار‌ها سعی کرده‌اند با همکاران چینی خود تماس بگیرند، اما آن‌ها به تماس‌ها پاسخ نمی‌دهند.

پولیتیکو با استناد به سه منبع که از تلاش‌های آمریکا برای برقراری تماس با چین مطلع بودند، نوشت: رهبران نظامی چین در این هفته به تماس‌های متعدد همتایان آمریکایی خود پاسخ نداده اند. آخرین تماس در سطح روسای ستاد‌های کل دو کشور در ۷ جولای انجام شد.

روابط واشنگتن و پکن در روز‌های اخیر به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، که علیرغم مخالفت جمهوری خلق چین انجام شد، به شدت بدتر شده است. چین بار‌ها به طرف آمریکایی هشدار داده است که در صورت انجام این سفر بدون عواقب نخواهد بود و اقدامات سختگیرانه‌ای را در پی خواهد داشت.

اندکی پس از ورود پلوسی به جزیره، چین از آغاز تمرینات نظامی در چندین منطقه اطراف تایوان خبر داد. مانور شلیک مستقیم از روز پنجشنبه به طور رسمی آغاز شده و تا ساعت ۱۲:۰۰ یکشنبه ادامه خواهد داشت.

پس از سفر پلوسی، وزارت خارجه چین از قطع تماس با آمریکا در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه دفاعی خبر داد. به این ترتیب پکن نشست کاری نمایندگان وزارتخانه‌های دفاع دو کشور را لغو کرد. چین گفتگو در سطح فرماندهی نظامی منطقه‌ای چین و آمریکا و همچنین دیدار با نمایندگان این کشور تحت مکانیسم امنیت دریایی را متوقف خواهد کرد.

روز جمعه، «کین گانگ» سفیر چین در آمریکا خطاب به کاخ سفید گفت: سفر اخیر نانسی پلوسی، به تایوان، ثبات در آسیا و روابط بین دو کشور را «به طور جدی تضعیف» کرده است و واشنگتن باید «مسئولیت کامل» این موضوع را بر عهده بگیرد.

به گفته طرف چینی، علت، ماهیت و پیامد‌های این حادثه بسیار روشن است. این سفارت خانه تاکید کرد که در مجموع بیش از ۱۶۰ کشور و سازمان بین المللی از سفر پلوسی به تایوان انتقاد کرده و بر پایبندی خود به اصل چین واحد تاکید کردند.

سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: اتهامات آمریکا مبنی بر تنش‌آفرینی چین بی‌اساس و نادرست است. واقعیت‌ها ثابت می‌کنند که این آمریکاست که آرامش و ثبات در تنگه تایوان و منطقه را نقض می‌کند.

پلوسی به عنوان بخشی از سفرآسیایی خود عصر سه شنبه گذشته وارد تایوان شد. روز بعد، او با تسای اینگ ون، رئیس این جزیره ملاقات کرد و پس از اقامت کمتر از یک روزه در تایوان به کره پرواز کرد. این اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان از سال ۱۹۹۷ بود.

چین تایوان را استان خود می‌داند و با هرگونه تماس بین تایپه و مقامات و نظامیان کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Uranium-235
۰۷:۰۸ ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
بایدن. بایدن. از خواب خرگوشی بیدار شو. چین عربستان سعودی نیست. اژدهاست.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
چین محل سگ به امریکا نگذار. مثل ایران نشو.
آخرین اخبار