خطیب جمعه دزفول:

جدایی بحرین یکی از خیانت‌های پهلوی به ایران بود

حجت‌الاسلام قاضی دزفولی سالروز جدایی بحرین در سال ۱۳۵۰ را یادآور شد و گفت: این اتفاق یکی از خیانت‌های حکومت پهلوی بود و نمی‌توان این خیانت‌ها را تطهیر کرد.

حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی با اشاره به سالروز جدایی بحرین از ایران در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ گفت: این اتفاق یکی از خیانت‌های حکومت پهلوی بود و نمی‌توان این خیانت‌ها را تطهیر کرد.

بحرین در سال ۱۲۷۰ تحت سلطه ملکه انگلیس قرار گرفت؛ اگرچه ایران هرگز جدایی این جزیره را از خاک ایران به رسمیت نشناخت و تا کودتای سال ۱۲۹۹ نیز تلاش‌هایی به منظور بازگشت آن به کشور انجام شد، اما با مخالفت لندن ناکام ماند.

سرانجام در سال ۱۳۴۶ و با رایزنی انگلیسی‌ها با پهلوی دوم او حاضر شد از حق حاکمیت بحرین چشم پوشی کند که پس از آن بر اساس ادعای نماینده سیاسی دبیرکل سازمان ملل با یک نظر سنجی سه گزینه‌ای مردم بحرین خواهان استقلال از کشور ایران و تحت‌الحمایگی انگلیس شدند.

خطیب جمعه دزفول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: اروپا با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما و جنگ روسیه و اوکراین نگران است و بایدن نیز در جهت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای به نتیجه رسیدن مذاکرات عجله دارد.

او با بیان اینکه می‌خواهند تا پیش از فرارسیدن زمستان و انتخابات آمریکا تکلیف مذاکرات مشخص شود، افزود: یکی از مسوولان اتحادیه اروپا به تازگی چند طرح و ایده در مذاکرات داده است که البته باید مراقب دغل بازی آنها باشیم.

امام جمعه دزفول بیان کرد: هنوز توافقی صورت نگرفته ولی متن نهایی مذاکرات را برای زیر فشار قرار دادن ایران آماده کرده‌اند حال آنکه طرف‌های مذاکره باید پیشنهادات را به مسوولان ارشد کشورهای خود منتقل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
# بحرین پاره تن ایران است