توصیه‌های سازمان غذا و داروی آمریکا در خصوص آبله میمون

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه‌هایی را در خصوص بیماری آبله میمون و واکسن این بیماری منتشر کرد.

پایگاه اینترنتی «سازمان غذا و داروی امریکا» (FDA) در گزارشی با عنوان «حقایق کلیدی در خصوص واکسن به منظور جلوگیری از بیماری آبله میمون» به انتشار توصیه‌هایی در این زمینه پرداخت.

در این گزارش آمده است: آبله میمون یک ویروس «ارتوپاکس» بوده که با ویروس آبله نیز مرتبط است. این ویروس در دهه‌های گذشته شیوعی پراکنده داشته است. از ماه مه ۲۰۲۲، شیوع آبله میمون در شماری از کشور‌ها از جمله آمریکا رو به گسترش بوده است.

افراد مبتلا به آبله میمون، دچار جوش‌هایی می‌شوند که ممکن است درددار بوده و یا حتی احساس خارش بکنند و حتی ممکن است در هرجایی از بدن شما این جوش‌ها ظاهر شوند. برخی از افراد نیز پس از ابتلا به این بیماری، دچار علائمی شبیه به آنفلوانزا می‌شوند. آبله میمون می‌تواند مادامی که این جوش‌ها بهبود نیافته و جای زخم آن از بین نرفته و لایه جدیدی از پوست شکل نگرفته باشد، گسترش یابد.

ویروس آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروس این بیماری همچنین می‌تواند از طریق لمس اشیاء، پارچه‌ها و سطوحی که از سوی فردی مبتلا به آبله میمون مورد استفاده قرار گرفته و یا از طریق قرار گرفتن در معرض ترشحات تنفسی منتقل شود. از همین رو، «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری» آمریکا اطلاعات بیشتری را در خصوص چگونگی انتشار آبله میمون منتشر کرده است.

واکسن جنیوس

«جنیوس» (JYNNEOS) تنها واکسنی است که برای جلوگیری از بیماری آبله میمون، مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. واکسن جنیوس همچنین برای جلوگیری از بیماری آبله نیز تأیید شده است. جنیوس یک واکسن حاوی ویروس زنده متعلق به شرکت «باوارین نوردیک» است که شامل یک ویروس ارتوژاکس ضعیف شده غیرقابل تکثیر می‌شود.

واکسن جنیوس

واکنس جنیوس می‌تواند به شکلی ایمن و به طوری قابل توجه در افرادی که از نقص ایمنی رنج می‌برند، و ممکن است به آن‌ها توصیه شده باشد «واکسن زنده» نزنند، ایمن به شمار رود. واکسن زنده به واکسنی گفته می‌شود که با روش کاهش شدت بیماری‌زایی و ناتوان کردن پاتوژن بیماری‌زا به دست می‌آید.

پایگاه سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین نوشت: واکسن جنیوس برای استفاده در افراد ۱۸ سال به بالا که در معرض خطر بالای آبله و یا آبله میمون قرار دارند، مورد تأیید قرار گرفته است. این واکسن برای تزریق زیرپوستی در دو دوز و با فاصله یک ماهه مورد تأیید قرار گرفته است.

طبق اعلام این سازمان، مزایای شناخته شده و بالقوه این واکسن به خطرات بالقوه آن در مواردی که تأیید شده، برتری دارد.

منبع: پایگاه سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار