در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برنامه‌ریزی برای نیاز‌های نوجوان ضرورت امروز رسانه است

یک کارگردان گفت: برنامه‌ریزی نیاز‌های نوجوان ضرورت امروز رسانه است با این حال تکلیفمان در برنامه‌سازی برای نوجوان، خانواده، زنان مشخص نیست.

رضا محبی کارگردانی «اقیانوس آرام» درباره کارگردانی این مجموعه گفت: درخصوص برنامه «اقیانوس آرام» نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم فضا و نوع ساخت برنامه است. باید محصولی را برای نسلی آماده کنیم که در معرض رسانه‌های مختلف است و نیاز است مدیومی که مورد پسند و علاقه این بخش از جامعه است را پیدا کنیم.

محبی درباره ویژگی‌های کارگردانی مجموعه‌های ویژه نوجوانان گفت: نکته‌ای که درباره نسل امروز نوجوان کشور باید بدانیم این است که طبیعتا یکی از دشوارترین گروه‌های مخاطب که با آن روبرو هستیم نوجوانان هستند. ما برای کودک برنامه‌ریزی درستی داریم، اما در برنامه‌سازی برای نوجوان، خانواده، زنان و گروه‌های مختلف جامعه تکلیف‌مان خیلی مشخص نیست. سن نوجوانی گذار از مرحله‌ایست که بخشی از آن هنوز در کودکی سیر می‌کند و تب و تاب گذشته را دارد و بخشی از آن به فردا و بزرگ‌تر شدنش فکر می‌کند.

گفتگو درباره انتخاب روش‌های مختلف زیستن

کارگردان «اقیانوس آرام» گفت: در گذشته ساختار خانواده شاید قدرتمندتر بود، وقت بیشتری داشتند یا شاید مدرسه نهاد بهتری برای تربیت نوجوان بود و نهاد‌های فرهنگی مختلفی هم بودند. امروز نوجوانان به نسبت گذشته در انزوای بیشتری از سمت خانواده و مدرسه قرار گرفته‌اند و همه‌گیری کرونا هم به آن بسیار دامن زد.

او می گوید: به همین دلیل مشی و انتخاب مسیر زندگی برای نوجوانان سخت‌تر شده است. ما در طراحی «اقیانوس آرام» روی این نقطه دست گذاشته‌ایم. سعی کرده‌ایم مدل‌ها و مسیر‌هایی از زندگی را برای بچه‌ها تشریح کنیم که کمتر جایی برای‌شان بازگو شده است. «اقیانوس آرام» جایی است که نوجوانان را در معرض تجربه زیسته افراد قرار می‌دهیم که انتخاب کنند از چه مسیری به دغدغه‌های ذهنی و فردی خود پاسخ بگویند و مسائل و چالش‌هایی که در مسیر وجود دارند را بهتر ببینند.

بهترین مهمان در «اقیانوس آرام»؛ بهترین قصه‌گوست

محبی با اشاره به تنوع مهمانان در فصول سوم و چهارم «اقیانوس آرام» گفت: توانسته‌ایم طی دو فصل حدود ۱۰۶ مهمان را برای نوجوانان به استودیو بیاوریم. مهم‌ترین اصلی که در انتخاب مهمانان در نظر داشتیم نیز اصطلاح «آدم حسابی» بودن مهمانان است و نه تنها چهره بودن. کسانی که مسیر زیست‌شان به درد نوجوانان بخورد نه فقط موفقیت‌های‌شان بلکه شکست‌های‌شان هم برای مخاطب مفید باشد. به همین خاطر وقتی من در یک قالب جامع نگاه می‌کنم انتخاب خیلی آسان نیست. مهمانان این فصل را از بین بیش از ۲۲۰ نفر برگزیدیم و خود من روی هر یک از این انتخاب‌ها علقه‌ای دارم و احساس می‌کنم هر کدام باری را برعهده دارند.

به گفته محبی بهترین مهمان در «اقیانوس آرام» بهترین قصه‌گو است؛ یعنی کسی که بتواند مسیر زندگی‌اش را در کمال صداقت به زبان داستان برای نوجوانان بیان کند و اساسا روایت‌گری یکی از مهمترین شاخصه‌ها برای انتخاب مهمانان بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.