ناصحی:

بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور گفت: ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیش از ۵۰ درصد جمعیت جامعه را در بر می گیرد.

 ناصحی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی زنجان با اشاره به اینکه پنج صندوق در بیمه سلامت وجود دارد، گفت: بزرگترین صندوق این سازمان روستائیان عشایر که بیش از ۲۰ میلیون جمعیت را تحت پوشش دارد که صندوق های بیمه همگانی و کارکنان دولت، سایر اقشار و بیمه ایرانیان از دیگر صندوق های بیمه سلامت است.

او بابیان اینکه از فروردین ماه امسال تا کنون در مجموع ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت کشور به ویژه دهک های پایین جامعه تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته اند، ادامه داد: از این تعداد  ۸۱۳ هزار نفر در مناطق حاشیه نشین به صورت فعال و رایگان تحت پوشش قرار گرفته اند.

ناصحی با اشاره به اینکه در طرح بزرگ ملی کشور پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تحت پوشش قرار گرفتند که این اقدام بی نظیر بوده و اقدام مهمی در توسعه پوشش بیمه ای جمعیت کشور است، افزود: می توان گفت با این میزان پوشش کشورمان در سطح منطقه جزو ۲۰ کشور جهان هستیم.

او با بیان اینکه پوشش بیمه سلامت در دو صندوق بیمه ای این سازمان شامل صندوق روستاییان و بیمه همگانی که حدود ۸۰ درصد را شامل می شود، طبق قانون عمده خدمات از بخش دولتی دریافت می کنند، افزود:در جاهایی که بخش دولتی و دانشگاهی خدمات نداشته باشند می توان با خرید خدمت از بخش خصوصی انجام داد ولی برای صندوق های دیگر دسترسی به بخش خصوصی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با اشاره به اینکه در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه را بطور میانگین در بیمارستان ها و مراکز دولتی و در بخش بستری پوشش می دهد، گفت: این میزان در بخش سرپایی دولتی ۷۰ درصد را شامل می شود ولی برای بیمه شدگانی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ۱۰۰ درصد هزینه ها در بخش دولتی توسط بیمه سلامت بوده که این رقم در سرپایی ۱۵ درصد بوده و مابقی را بیمه سلامت پرداخت می کند.

او با بیان اینکه در سه دهک پایین جامعه که بصورت رایگان هستند در بخش سرپایی ۲۰ درصد آن بصورت فرانشیز پرداخت می شوند، ادامه داد: این میزان در بخش بستری پنج درصد را خود فرد پرداخت می کنند و مابقی هزینه توسط بیمه سلامت انجام می گیرد.

ناصحی با بیان اینکه در دو صندوق بیمه همگانی و روستاییان وقتی در بخش دولتی دارو تجویز می شود می توانند ۷۰ درصد آن را استفاده کنند که در صورت مراجعه به بخش خصوصی این هزینه ها پرداخت نمی شود، گفت: هر چند در بخش خصوصی و هنگام تجویز نسخ الکترونیک سهم یارانه دارو پرداخت می شود.

اجرای طرح دارو یار از قاچاق جلوگیری می کند

ناصحی با اشاره به طرح خوب دارویاری که ارز دارویی را پوشش می دهد، گفت: بر این اساس بیمه شده ای که مراجعه نمی کند، گفت: در بخش خصوص خدمت دریافت می کنند، به شرط آن که نسخ الکترونیک باشد که سهم ارز دارویی لحاظ می شود.

او با اشاره به اینکه این طرح آرزوی دولت های گذشته بوده که این دولت این کار مهم را به سرانجام رسانده است، افزود: این مهم را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری بیمه ها انجام داده، بطوری که در زمان یک ماه و ۱۳ روز که از اجرای این طرح می گذرد و در این میان پرداختی ها به روز بوده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور با تأکید بر اینکه این طرح در جهت ساماندهی ارز دارویی است، ادامه داد: پیش از این سه تا چهار میلیارد دلار ارز در سال هزینه می شد و بخشی از آن به وارد کننده اختصاص می یافت که در عمل مشخص نبود آیا به سرانجام می رسد یا نه و در صورت واردات، نیز بخاطر قمیت پایین آن به سایر کشورهای همسایه قاچاق می شد.

ناصحی با بیان اینکه در زمان حاضر با اجرای این طرح ارز دقیقا به دست مصرف کننده می رسد، گفت: یعنی هزینه تمام شده آن در داروخانه ها به مردم پرداخت می شود و این کار از قاچاق جلوگیری کرده و به مصارف دیگر نمی رسد.

پوشش هزینه های بیماران خاص بزودی اجرا می شود

ناصحی با اشاره به اینکه در بحث بیماران صعب العلاج و خاص شامل پنج بیماری هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند کلیه و ام اس عمده هزینه ها در بخش دولتی و خصوصی توسط دولت پرداخت می شود، گفت: در این ارتباط به جزو بیماری ام اس که برخی داروها خارجی است ما بقی هزینه ها توسط دولت پرداخت می شود.

این مسئول از جمله اقدام مهم سازمان بیمه سلامت در طلیعه هفته دولت امسال را پوشش بیمه ای بیماران صعب العلاج در کشور اعلام کرد و خاطر نشان کرد: با این اقدام اغلب هزینه های بیماران پرداخت خواهد شد، بطوری که به رغم پوشش بیمه بیماران بسیاری از هزینه ها کمر شکن بوده این مهم در طرحی که هفته های آینده اجرایی خواهد شد، پوشش مناسب از جهت خدمات بستری و سرپایی و دارویی را در بر می گیرد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.