اسناد بالادستی و کلان آموزشی بازبینی می‌شوند

نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های برتر و منطقه یک در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

نشست مشترک معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های برتر و منطقه یک با حضور دکتر رشید جعفرپور قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی، دکتر محمدعلی اسلامی مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی، دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف، دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و دیگر معاونان دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

کار فرهنگی پایدار در بستر آموزشی امکانپذیر است

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه دانشگاه محل تربیت قوه عاقله کشور است، گفت: برای ایجاد تغییر که نتایج آن در عمل مشاهده شود و ملموس باشد، راهبردی جز تغییر نگاه در فعالیت‌ها و موضوعات فرهنگی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر برگزاری فعالیت‌های مناسبتی و رویداد محور، باید فرهنگ را در فرآیند آموزشی نیز تعریف کنیم، افزود: انتقال فرهنگی ماهیت آموزشی و مبتنی بر یادگیری دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای تغییرات بنیادین در رفتار، نگرش و ارزش‌ها برگزاری رویدادها نمی‌تواند اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای داشته باشند بلکه کار فرهنگی پایدار در بستر آموزشی امکانپذیر است.

اسناد بالادستی و کلان آموزشی در حال بازبینی است 

رشید جعفرپور قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی در این جلسه اظهار کرد: ابلاغیه‌ای به صورت مشترک توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم برای آغاز سال تحصیلی جدید در حال آماده سازی و تنظیم است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های سطح یک و منطقه یک می‌توانند برای دیگر دانشگاه‌ها الگو باشند، گفت: موضوعات مرتبط با دفاع مقدس با توجه به همزمانی آغاز سال تحصیلی جدید و هفته دفاع مقدس باید در آیین نودانشجویان مورد توجه قرار گیرد. 

جعفرپور اظهار کرد: دانشگاه‌ها برای دانشجویان برنامه‌های رسمی خواهند داشت اما علاوه بر آن باید برنامه‌های فرهنگی در سطح کوچک‌تر برگزار شود.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی در پایان تاکید کرد: اسناد بالادستی و کلان آموزشی در حال بازبینی است و قطعاً در آینده تغییرات قابل ملاحظه‌ای را شاهد خواهیم بود.

انجمن‌ها، تشکل‌ها و کانون‌ها باید بازیگران اصلی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها باشند 

محمدعلی اسلامی مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی در این نشست اظهار کرد: بحث بازگشایی و آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشجویان دوره کارشناسی مهمترین دوره از حیث فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود چرا که دانشجو در این دوره با زیست‌بوم فعالیت‌های فرهنگی آشنا خواهد شد و می‌تواند زودتر وارد کنشگری‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و سیاسی شود.

وی تأکید کرد: دانشجویان در مراسم آیین ورودی باید با چشم انداز حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خود آشنا شود و همچنین شناسایی ظرفیت‌های خارج از دانشگاه برای دانشجویان اهمیت دارد.

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: در واقع مراسم آیین ورودی برای دانشجویان نشست هویت‌بخش است زیرا دانشجو می‌تواند با هویت دانشگاهی خود آشنا شود. 

اسلامی بیان کرد: انجمن‌ها، تشکل‌ها و کانون‌ها باید بازیگران اصلی در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها باشند و معاونت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها نباید نقش تصدی گرایانه داشته باشند. از این رو دانشجویان فعال در انجمن‌ها و تشکل‌ها و کانون‌ها با بستر سازی مناسب می‌توانند به صورت همگرایانه مسئول برگزاری برنامه‌های مختلفی از جمله آیین ورودی نودانشجویان شوند.

در بخش‌هایی از نشست دکتر محمدرضا اخضریان کاشانی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران جزئیاتی از آیین ورودی نودانشجویان ۱۴۰۱ ارائه کرد. همچنین دیگر معاونان دانشگاه‌ها نیز به برنامه‌های خود پیرامون آیین ورودی نودانشجویان نیز اشاره کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار