دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر:

بی عدالتی آموزشی در کشور منکر است

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، درمورد بی عدالتی آموزشی در کشور توضیحاتی داد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یکی از ارگان‌هایی است که بر اساس وظایف قانونی خود، در همه موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ورود پیدا می‌کند چراکه هدف اصلی امر به معروف و نهی از منکر، عدالت اجتماعی است و بدنبال آن، یکی از شاخه‌های آن در حوزه عدالت اجتماعی، عدالت آموزشی است.

سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در رابطه با نبود عدالت آموزشی در ساختار آموزش و پرورش کشور بیان کرد: ساختار ناکارآمد و بیمار آموزش و پرورش، بزرگ‌ترین عامل بی عدالتی آموزشی در کشور است؛ به طوری که با احتساب بودجه ۱۳۱ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش به غیر از سرمایه ثابت چند ده هزار میلیارد تومانی، ارزش ساختمان مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش با محاسبه حدود ۱۴میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز مدارس دولتی، سرانه هزینه برای هر دانش آموز در این مدارس، رقمی حدود ۹ میلیون تومان در سال می‌رسد که این مبلغ از بیت المال است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: با محاسبه سرمایه ثابت، هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدارس دولتی در یک سال تحصیلی به بیش از ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که میانگین شهریه مدارس غیر دولتی در سراسر کشور به مراتب از این رقم کمتر است.
هاشمی گلپایگانی ادامه داد: از جیب همه مردم پولی خرج می‌شود که خروجی آن با تربیت انسان چند بُعدی دارای مهارت‌های علمی و عملی و منش اخلاقی و ارزشی فاصله دارد و این را می‌توان از موفقیت مدارس غیردولتی در جهات مختلف در مقایسه با مدارس دولتی دریافت که این نشان دهنده عدالت نیست.

به گفته او، اطلاعات منتشر شده درمورد وضعیت تحصیلی ۴۰ رتبه برتر کنکور امسال نشان می‌دهد که از مجموع بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز مدارس دولتی و نمونه دولتی، تنها نام ۲ نفر در این جمع ۴۰ نفره به چشم می‌خورد، در حالی که در مدارس سمپاد، از هر ۳۶۰۰ نفر و در مدارس غیردولتی از هر ۱۱۱ هزار نفر، یک نفر در میان این ۴۰ نفر حضور دارند.
هاشمی گلپایگانی، درخصوص راهکار‌های اصلاح وضعیت آموزش و پرورش تأکید کرد: یکی از راهکار‌های مهم، سپردن اداره مدارس به فرهنگیان متعهد و مجرب است چراکه با این کار و پرداخت هزینه سرانه یک دانش آموز به این افراد، مطمئناً می‌توان گام مهمی در آموزش و تربیت این سرمایه‌های عظیم منطبق با الگو‌های فرهنگ غنی ملی و اسلامی برداشت.
او گفت: می‌توان به صورت آزمایشی، مدیریت مدارس چند محل را با همین روش به هیئت امنای مساجد سپرد تا با جذب فرهنگیان سابقه دار و متعهد همان محل، به اداره کردن آن‌ها بپردازند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به وجود مدارس اشرافی در کشور بیان کرد: یکی دیگر از مصادیق ضد عدالت آموزشی در کشور، وجود مدارس اشرافی با شهریه‌های چند ده میلیون تومانی است؛ مدارسی که به طور رسمی، اعتبار و افتخار خود را در پذیرش از سمت برخی از کشور‌های غربی عنوان می‌کنند؛ به طوری که در شمال شهر تهران، ۸۰ میلیون تومان، شهریه دریافتی از دانش آموزان است و دو زبان خارجی هم به آن‌ها یاد می‌دهند که برخی از آن‌ها حتی در کنکور هم شرکت نمی‌کنند تا از دانشگاه‌های خارجی پذیرش بگیرند و به همین دلیل، این مدارس، به سکوی فرار استعداد‌های کشور به کشور‌های دیگر تبدیل شده اند و این موضوع، تبعیض و در حقیقت، یک منکر است.

هاشمی گلپایگانی گفت: واقعاً نیاز دانش آموزان و دانشجویان به برخی از متون و دروس در مدارس و دانشگاه‌ها زیر سوال رفته است و بخش عمده‌ای از عمر کودکان، نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها هدر می‌رود چراکه بود و نبود بخش قابل توجهی از درس‌های مدارس و دانشگاه ها، نه تنها در زندگی محصل‌ها و دانشجویان بلکه برای کشور هم تأثیری ندارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این سرمایه کشور که ارزش آن به هیچ عنوان قابل اندازه گیری نیست به دلیل بی تصمیمی‌های گرفتار در ساختار‌های مشکل دار سیستمی مدارس و دانشگاه‌ها درحال ازبین رفتن است. از اینرو، اصلاح این مسائل مهم جامعه و کشور نیاز به مدیران تحول گرا و انقلابی دارد که سخنان خوب را فراتر از جلسه و سخنرانی در صحنه عمل، تحقق ببخشند.

به گفته او، تلف کردن وقت محصلان و دانشجویان با درس‌های بدون فایده، یک منکر است و به همین دلیل، سیاست‌های آموزشی و پرورشی کشور، نیاز جدی به بازنگری دارد.

او افزود: به گفته صاحب نظران، در دهه اخیر، موضوعی تحت عنوان آموزش و پرورش ارزش‌ها مطرح شده است که همه دنیا روی این قضیه در حال کار کردن هستند. این در حالی است که اگر دلسوزان حوزه آموزش و پرورش کشور در این خصوص صحبت کنند مورد هجمه قرار می‌گیرند. بنابراین، تأکید می‌کنم که رویکرد‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر ستادی نیست و با هیچ دولتی عقد اخوت نبسته ایم و حاضر هستیم با همه دستگاه‌ها تعامل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.