اختصاصي/

آموزشهای دروغین روانشناسی، به نام روان شناسان به کام سودجویان

نبود نظارت کافی بر محتوای کتاب، مجلات و کلاس های روانشناسی فرصتی را برای سودجویان فراهم کرده تا با ارائه خرافات و مباحث غیر علمی به مشتریان خود زندگی و آینده آنها را به بازی بگیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ بسیاری از کتاب ها و کلاس های به اصطلاح روان شناسی با شعارهایی مانند فکرت را عوض کن، زندگیت عوض می شود و یا موفقیت در یک شب و داشتن ذهنی برتر، مفاهیمی را در جامعه ترویج می کنند که بیش از علم بر خرافات و تبلیغات شباهت دارد.

دکتر مجید صفاری نیا، رئیس انجمن روانشناسی انجمن ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عمده آموزش هایی که توسط مراکز، مؤسسات و مجلات آگهی و برگزار می شود هیچ کدام دارای بار علمی نیستند و فقط جنبه سرگرم کننده دارد و بیش از آنکه روان شناسی باشد ضد روان شناسی عمل می کند.

وی ادامه داد: مراجعه به مقالات و یا کلاس های نامعتبر باعث می شود سیر درمانی بیماران به تأخیر افتاده و اختلال روانی آنها پیشرفته و مزمن گردد.

صفاری نیا تصریح کرد: مجلات و کتاب های معتبر روانشناسی دارای فهرست منابع و مراکز روانشناسی نیز دارای مجوز سازمان نظام روانشناسی هستند.

**خرافات جای مباحث علمی را در کلاس های روان شناسی گرفته است

بنابراین گزارش با مراجعه به تعدادی از تبلیغات پررونق متوجه خواهید شد که هیچ کدام به صورت قانونی و با مجوز های لازم در حال فعالیت نیستند و به جای مباحث علمی از راهکارهایی مانند انرژی درمانی و روان شناسی، فال قهوه برای درمان مشتریان خود استفاده می کنند.

در ادامه دکتر علی اصغر نژاد روان شناس بالینی گفت: روان شناسان باید براساس شواهد علمی به مراجعان خود خدمات مشاوره ای بدهند اما محتوای مفاهیمی که در این گونه از کلاس ها و کتب روانشناسی عامه پسند ارائه می شود خارج از حیطه دانش است.

وی با اشاره به مشاوره های روانشناسی که در ماهواره و تلویزیون های بیگانه نمایش داده می شود افزود: این افراد هیچگونه آشنایی با فرهنگ، دین و نحوه زندگی مردم ایران ندارند و حتی روانشناس بودن آنها قطعی و مشخص نیست.

**آموزش های دروغین روانشناسی، بیماری های روانی را تشدید می کند

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس بالینی در خصوص میزان اثر بخشی آموزش های روانشناسی عامه پسند گفت: بسیاری از مشتریان این کلاس ها در هفته های اول مراجعه، انرژی زیادی را تجربه و احساس می کنند که با ذهن و فکر خود قادر به انجام هر کاری هستند اما بعد از گذشت مدتی تبدیل به همان آدم سابق می شوند و علت این امر ریشه ای و اساسی نبودن درمان است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله موجب ایجاد بی اعتمادی و بدبینی به روانشناسی و سرخوردگی بیمار می شود و آمار نشان می دهد تعداد از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی و تشدید مشکلات روانی در مراجعان آموزش های دروغین روان شناسی بالاتر است.

ابراهیمی مقدم ادامه داد: علت جذب تعداد زیادی از مردم به اینگونه تبلیغات فن بیان قوی و مهارت سخنوری است در حالیکه برای درمان بیماران به فنون و اصول علمی روانشناسی نیاز است.

**نظام روانشناسی و وزارت ارشاد مسئول برخورد با تبلیغات غیر مجاز روانشناسی هستند

دکتر غلامعلی افزود: رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران در ادامه گفت: مطابق قانون هیچ روزنامه، مجله و یا مؤسسه ای بدون مجوز نظام روانشناسی کشور حق تبلیغ خدمات روانشناسی را ندارد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی بیان داشت: از آنجا که وزارت فرهنگ و ارشاد و فرهنگ اسلامی مسئول نظارت بر روزنامه ها و مجلات است، خوهشمندیم مسئولان این وزارتخانه دقت بیشتری را در کنترل آگهی ها و همکاری با سازمان نظام روانشناسی ایران اعمال کند./ح

خبرنگار: سپيده خورشاهيان
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار