معاون وزیر راه‌ و شهرسازی مطرح کرد؛

نوسازی تنها ۱۰ درصد از بافت های فرسوده کشور

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰هزار واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که حدود ۲۱۰ هزار واحد تخریب و نوسازی شده، معادل ۱۰ درصد می شود.

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور امشب در برنامه صف اول درباره  جزئیات بسته های تشویقی جدید نوسازی بافت های فرسوده توضیحاتی ارائه کرد.

سوال :چه تعداد واحدهایی با بافت قدیمی در کشور داریم؟

آئینی: ۱۶۶هزار هکتار ۲۳ درصد ظرفیت شهرها ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بنای ناپایدار داریم و که بسیاری از آنها خشت گلی هستند و تاب توان در برابر بلاهای طبیعی ندارند و کانون فقر هستند.

از ۲ میلیون و ۷۰۰هزار واحد ناپایدار حدود ۲۱۰ هزار واحد تخریب و نوسازی شده است.یعنی معادل ۶۰۰ هزار واحد ساخته شده که حدود ۱۰ درصد را شامل می شود.

نوسازی بافت فرسوده یک تیر با چند نشان است و بنای ناپایدار را کم می کند. ظرفیت جدید برای مسکن ایجاد می کند و با نوسازی بافت های فرسوده زندگی ارتقا پیدا خواهد کرد.

چاره ای جز آن ندارد و از ابزارهای لازم استفاده کنیم و آنها را شتاب دهیم.

باید ساخت این واحدها مردمی سازی شود و با استفاده از ظرفیت سازندگان و انبوه سازان این واحدها را نوسازی کنیم.

برای نوسازی واحدهای فرسوده ساکنان سازندگان توانمند شریک شوند از سوی دیگر این اقدام در سند تحول دولت ۱۳ اعلام شده است. به طوری که نوسازی محله و اصلاح آن با حمایت ویژه از توسعه گران اجرایی خواهد شد.

سوال:  درباره جزئیات بسته های تشویقی توضیح بفرمایید?

 در بسته های تشویقی هزینه صدور پروانه ۵۰  تا ۱۰۰درصد  تخفیف داده ایم و طبق  قانون دولت  عوارض پروانه و شهرداری  را پرداخت می کندبخش دیگر مربوط به  قسمت مالی است به طوری که اقدام به پرداخت کمک ودیعه  برای اسکان موقت تا ۶۰ میلیون تومان می کنیم.آنچه که در این بسته اثر گذار است مربوط به بخش های تراکم های تشویقی به طوری که در حوزه  پارکینگ و اجازه ساخت دو تا سه طبقه داده شده است.دیروز در شورای عالی معماری و شهرسازی این بسته تشویقی  مصوب شده و اجرای  آن در حوزه نوسازی بسیار موثر است.

سوال:چه شرایطی  برای گرفتن این بسته تشویقی وجود دارد؟

محلات حداقل یک سوم خدمات مورد نیاز  از جمله خدمات زیربنایی و روبنایی را باید داشته باشند.بافت های تاریخی به هیچ عنوان مشمول دریافت این تسهیلات نمی شوند همچنین  واحدهای مسکونی فرسوده  هم باید در محدوده های مصوب باشند.

سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله‌ای و یا از روش تجمیع پلاک‌ها استفاده می‌کنند، از امتیازات و مشوق‌های بیشتری از جمله اضافه تراکم، کسر پارکینگ، کاهش زمان صدور پروانه، تخفیفات نظام مهندسی و عوارض شهرداری و سرعت در اخذ مجوز‌های مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان همچون آب، برق، گاز بهره‌مند می‌شوند.

 مالکان واحد‌های مسکونی در محلات هدف بازآفرینی در طول زمان نوسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی خود می‌توانند از تسهیلات ودیعه مسکن برای اسکان موقت استفاده کنند.

سوال: آیا از ظرفیت متخصصان در این بخش استفاده می شود:

متخصصان، نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی در حوزه بازآفرینی شهری گفت: به دنبال این هستیم تا از ظرفیت جوانان و گروه‌های جهادی متخصص در محلات کم برخوردار در راستای تحقق سند تحول مردمی دولت سیزدهم استفاده کنیم.

دفاتر نوسازی و تسهیل گری در محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند سهم زیادی در مشارکت مردمی و تجمیع بافت‌های فرسوده داشته باشند،  تسهیل‌گران و گروه‌های جهادی تخصصی می‌توانند با ارائه مشورت‌های تخصصی و آموزش‌های لازم به شهروندان آن‌ها را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند.

سوال: آیا برج سازی در محلات فرسوده انجام می شود؟

در بناهای فرسوده به هیچ عنوان برج سازی نمی شود بلکه  محلات به صورت  بلوک سازی ساخته می شونددر بناهای نوسازی شده اجازه داده می شود که یک طبقه به صورت واحدهای تجاری و یا اداری داده شده است.همچنین معابر بن بست طرح ها به پروژه ها داده می شود و این امر با اجازه شهرداری ها صورت می گیرد.

سوال : چه تعداد توسعه گر تاکنون به این طرح ورود کرده و آیا باید تمامی ساکنان در این طرح حضور داشته باشند؟

تاکنون ۱۲۷ توسعه گر مجوز کار گرفتند و بنابر قانون مجوز کارگذاری و تسهیل گری را صادر می کند. اگر یکی از ساکنان مخالف باشد توسعه گر و سازنده از تمامی سیاست های تشویقی برای بلوک سازی محروم می شود.

سوال: چه میزان تسهیلات برای این بخش در نظر گرفته شده است؟

 متقاضیان نوسازی بافت فرسوده هم امکان استفاده از تسهیلات نوسازی بافت را خواهند داشت. این تسهیلات در چهار کلانشهر تهران، قم، مشهد و شیراز در محدوده بافت‌های فرسوده ۶۰۰ میلیون تومان و در سایر محدوده‌های تهران ۴۵۰ میلیون تومان است.

همچنین در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حدود ۱۰ درصد است.

سوال: آیا معماری ایرانی اسلامی در این طرح ها در نظر گرفته می شود:در طرح بلوک سازی تمامی اصول معماری ایرانی و اسلامی در نظر گرفته می شود.حریم ها در تمامی با بلوک ها رعایت شده و اولویت ها در نوسازی بافت های فرسوده  جان ساکنان این واحدها است

از ۱۷ هزار تسهیلات بانک مسکن معرفی کرده ایم ۷۰ درصد برای بناهای کمتر از ۵ طبقه بوده است.

با اجرایی شدن این بافت های فرسوده تا ۵سال آینده شاهد بهبود و نوسازی بافت‌های فرسوده در محلات خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار