پاسخ زیبای امام موسی صدر به بانویی که قصد داشت با ایشان دست بدهد

امام موسی صدر در پاسخ به درخواست دست دادن یک زن به او گفته بود:« من می‌ترسم که طهارت شما با دست دادن به نامحرم از بین برود».

 حجت الاسلام مجید فولادی، استاد حوزه علمیه  به بیان دلایل و احکام حجاب و عفاف در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پرداخت و گفت:  خانواده از مهم‌ترین اصول و بنیان‌های جامعه اسلامی و اجتماع مسلمین است و هر کاری که باعث تثبیت و تحکیم بنیان خانواده شود، ارزش است  و هر کاری که باعث تزلزل و فروپاشی خانواده شود، ضد ارزش، غیرجایز و حرام شرعی شمرده می شود.

او ادامه داد:از مهم‌ترین علل و عواملی که باعث تثبیت و تحکیم بنیان خانواده می‌شود، حفظ عفت و حیاء، حفظ حجاب و حفظ حریم محرم و نامحرم است و در نقطه مقابل مهم‌ترین عاملی که باعث تزلزل در بنیان مستحکم خانواده و فروپاشی آن می‌شود، بی بند و باری، بی حجابی، بدحجابی، بی عفتی و بی حیایی در روابط میان محرم و نامحرم است.به همین دلیل اسلام ارزش و اهمیت فوق‌العاده‌ای برای حفظ حجاب و رعایت عفت و حیا قائل است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد:امروزه مسئله حجاب از مسائل مهمی است که برای جامعه اسلامی ضرورت فراوانی دارد و از مسائلی است که اگر حدود شرعی آن رعایت نشود، باعث سوء استفاده دشمنان اسلام و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد.

ارزش و کرامت زن در گرو حفظ حجاب و پاکدامنی

او  گفت:یکی از ویژگی‌های احکام اسلام، سهل و آسان بودن انجام آن است. به گونه‌ای که در برخی موارد قابلیت تعطیل شدن برخی از احکام را داشته یا قابلیت تبدیل شدن به احکام دیگر را دارد.به عنوان نمونه کسی که نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند، نشسته یا خوابیده نماز را می‌خواند.کسی که نمی‌تواند وضو بگیرد یا غسل کند، تیمم می‌کند.کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد، افطار کند.تا زمانی که به نجاست چیزی یقین نداشته باشیم، بنا را بر طهارت و پاکی آن می‌گذاریم.اما در مسئله حجاب و عفاف و رعایت حریم محرم و نامحرم دقت نظر فراوانی و به عبارتی سخت گیری حکیمانه‌ای شده است.

حجت الاسلام فولادی گفت:ارزش و اعتبار و کرامتی که دین مبین اسلام برای زن قائل شده است با حفظ حریم محرم و نامحرم و رعایت عفت و حیا باقی می‌ماند و چنان چه مرز حجب و حیاء شکسته شود، راه تعرض به حریم زن باز شده و حرمت او شکسته می‌شود.

حکایت زیبایی از امام موسی صدر

او به بیان خاطره ای از امام موسی صدر پرداخت و گفت:ایشان صدر در لبنان در حال سخنرانی بودند. پس از سخنرانی زنی جلو آمده و درخواست می‌کند که با ایشان دست بدهد، اما ایشان با دست دادن به زن نامحرم خودداری نمودند. آن زن گفت آیا می‌ترسید که دست شما آلوده شود که به من دست نمی‌دهید؟!

امام موسی صدر فرمودند: خیر! از این می‌ترسم که طهارت شما با دست دادن به نامحرم از بین برود؛ بنابراین رعایت نکردن حد و حدود شرعی در مسئله حجاب و عفاف، باعث شکسته شدن حرمت زن و عادی سازی گناه و معصیت در جامعه و بروز ناهنجاری‌های فراوان فردی، خانوادگی و اجتماعی خواهد شد و بیشترین آسیب و بدترین نوع آسیب هم متوجه زن خواهد شد.

منبع:خبر حوزه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار