شاخص‌های ایمنی در جاده‌ها ارتقا می‌یابد

استقرار شهرستان بروجن در مسیر سه استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حیاتی حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزی کشور تبدیل کرده است.

به نقل از روابط عمومی فرمانداری، شهرستان بروجن با وسعت حدود دو هزار و ۲۵۷ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری واقع شده و با دارا بودن بیش از ۱۲۵ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی، دومین شهرستان استان محسوب می‌شود.

استقرار این شهرستان در مسیر ۳ استان بزرگ اصفهان، فارس و خوزستان، بروجن را به شاهراه حیاتی حمل بار و مسافر از جنوب به فلات مرکزی کشور تبدیل کرده؛ به طوریکه بخش عمده‌ای از تردد و ترافیک جاده‌ای وسایط نقلیه سبک و سنگین چهارمحال و بختیاری از جاده‌های اصلی این شهرستان صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


بهره مندی از این ظرفیت بالقوه از یک سو و ضرورت توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل و نقل از سوی دیگر، موجب شده تا طی چند سال اخیر احداث و گسترش محور‌های مواصلاتی در شهرستان بروجن در دستور کار قرار بگیرد که این مهم را در نشستی با سرپرست فرمانداری و رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بروجن به گفتگو نشستیم.

سرپرست فرمانداری بروجن گفت: این شهرستان با دارا بودن ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۴۰ کیلومتر راه اصلی، ۳۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۶۸ کیلومتر راه روستایی یکی از شهر‌های مهم کشور در ناوگان حمل و نقل عمومی به‌شمار می‌آید.

آقای کرمی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریور یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تن انواع محصولات در سطح شهرستان بروجن بارگیری شده و ۲۲۸ هزار مسافر نیز در قالب ۵۹ هزار سفر در این شهرستان جابه‌جا شده‌‎اند.

وی با اشاره به تردد روزانه بیش از ۳۰ هزار دستگاه انواع خودروی سبک و سنگین در جاده‌های شهرستان بروجن افزود: این حجم بالا از تردد باعث شده که ۳۳ درصد آمار تصادفات درون شهری استان نیز در جاده‌های این شهرستان به وقوع بپیوندد.

سرپرست فرمانداری بروجن گفت: جاده شهرکرد_ بروجن_ خوزستان به طول ۸۵ کیلومتر (در حوزه این شهرستان) دومین جاده پرتردد استان محسوب شده که حجم بالای حمل بار به دلیل استقرار صنایع بزرگ و مادر (فولاد و سیمان)، از این مسیر صورت می‌گیرد.

کرمی اظهار کرد: خوشبختانه این مسیر هم با تکمیل ۸ کیلومتر قطعات باقیمانده حد فاصل شهر‌های فرادنبه_ سفیددشت به صورت کامل چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.

وی تاکید کرد: لازم است شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در اسرع وقت نسبت به اصلاح ورودی فرادنبه و ورودی، خروجی سفیددشت اقدام کند.

کرمی با بیان اینکه اجرا و تکمیل زودهنگام طرح‌های چهارخطه جاده‌ای کاهش حوادث و افزایش ایمنی در محور‌های مواصلاتی را در پی دارد، گفت: پیگیری ویژه در خصوص جذب اعتبارات سفر ریاست جمهوری و تملک دارایی صورت گرفته و اعتبارات این شهرستان در حوزه حمل و نقل نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان بروجن گفت: در کنار ظرفیتی که محور‌های مواصلاتی برای این شهرستان به وجود آورده، عدم وجود کمربندی به ناچار حجم بالایی از ترافیک خودرو‌های سنگین را به داخل شهر کشانده که این مهم علاوه بر ایجاد آلودگی‌های صوتی و آلایندگی‌های زیست محیطی، موجب وارد شدن خسارت فراوان به زیرساخت‌های شهری شده است.

کرمی اظهار کرد: در همین راستا عملیات اجرایی احداث کمربند شمالی بروجن از تیرماه ۹۹ آغاز و تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است که در صورت تأمین به موقع اعتبارات تا پایان سال آینده تکمیل و بهره برداری می‌شود.

وی افزود: این طرح تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با بهره برداری از آن ترافیک ناشی از تردد خودرو‌های سنگین در معابر شهر بروجن تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن تردد روزانه ۷۰۰ دستگاه خودروی شوتی را دیگر معضل جاده‌ای در این شهرستان عنوان کرد و افزود: علت ۳۵ درصد از تصادفات جاده‌ای، خودرو‌هایی است که با سرعت بالا و پلاک‌های مخدوش و غیرخوانا کالا‌های قاچاق را از بنادر جنوبی به استان‌های مرکزی کشور منتقل کرده و امنیت را در جاده‌ها به مخاطره می‌اندازند.

کرمی گفت: مقابله با قاچاق کالا و خودرو‌های شوتی نیازمند ایجاد گلوگاه و افزایش گشت‌های ثابت و سیار پلیس می‌باشد.

وی با اشاره به اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی احداث پاسگاه ایست و بازرسی کردشامی در سال گذشته افزود: امسال نیز ۳۶ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.

کرمی با بیان اینکه نزدیک به ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان اختصاص یافته است افزود: پلیس راه محور بروجن_گندمان نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

سرپرست فرمانداری بروجن اظهار کرد: در سال جاری و از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهرستان ۶۳ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ریال به فصل حمل و نقل این شهرستان در حوزه‌های تعمیر و نگهداری راه‌های روستایی، اصلاح نقاط حادثه خیز، تعمیر و نگهداری راه‌های اصلی و فرعی تخصیص یافته است.

کرمی افزود: امسال خط کشی ۱۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی و شریانی با اعتبار ۲۴ میلیارد ریالی انجام شده است.

وی گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیز جهت روکش آسفالت محور بروجن به گندمان ابلاغ شده و تا پایان اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.