در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رأفت و خدمت به خلق؛ ویژگی‌ بارز امام رضا (ع)

یک کارشناس مذهبی گفت: گره گشایی از کار مردم یکی از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) بود به طوری که این کار را عاشقانه انجام می‌دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علم الهدی، کارشناس مذهبی، درمورد ویژگی‌های شخصیتی امام رضا (ع) بیان کرد: در سیره و سلوک زندگانی امام رضا (ع) نقاط نورانی بسیار ارزشمندی وجود دارد که یکی از آن‌ها موضوع عبودیت امام (ع) در پیشگاه قدسی حضرت حق است که می‌تواند برای بندگان پیام‌های ارزشمندی را به همراه داشته باشد و دیگری مسئله ظلم ستیزی و خدمت به مردم در فرمایش‌های امام رضا (ع) است.

این کارشناس مذهبی گفت: اگرچه امام رضا (ع) به دلیل ظلم هارون و مأمون از مدینه به سمت مرو حرکت کرد، ولی همواره در محافل و مجالسی که داشتند از آن‌ها تبرّی می‌جستند؛ به طوری که هرگز با آن‌ها وارد همکاری نمی‌شدند.

حجت الاسلام علم الهدی ادامه داد: گره گشایی از کار مردم، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) و یکی از پیام‌های ارزشمند زندگانی امام هشتم شیعیان (ع) بود؛ به طوری که این کار را عاشقانه انجام می‌دادند و هر کسی که درِ خانه امام رضا (ع) را می‌زد، حضرت (ع) به حوائج آن فرد رسیدگی می‌کرد و در ظاهر، ولیعهد بودند، ولی به مأمون گفته بودند که در دارالخلافه او قرار نمی‌گیرند؛ به طوری که در میان منازل مردم در مرو، خانه‌ای را اجاره کردند و درب آن خانه را به روی مردم گشودند و به گره گشایی از کار مردم می‌پرداختند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حضرت امام رضا (ع) تعبد به احکام الهی داشتند؛ به طوری که همواره درمورد همه احکام الهی توصیه داشتند و به همه گزاره‌های دینی توجه می‌کردند و یاران خود را هم به این امر، تشویق و ترغیب می‌کردند و ارادتمندان به امام رضا (ع) هم باید به این موضوع مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و از آن درس بگیرند. 

او با اشاره به رأفت امام رضا (ع) افزود: ما امام رضا (ع) را به امام رئوف می‌شناسیم و می‌گوییم «السلام علیک ای‌ها الامام الرئوف» و درواقع، ما یک محبت و مهربانی و یک رأفت داریم که مورد اول، یک جاده دو طرفه است؛ به طوری که کسی مهربانی می‌کند و مهربانی می‌بیند. اما رأفت، جاده یک طرفه است و امکان دارد، فردی لطفی در حق کسی انجام دهد، ولی هرگز انتظار جبران متقابل برای این لطف و مهربانی ندارد که به این ویژگی شخصیتی، رأفت گفته می‌شود و به همین دلیل، امام رضا (ع)، امام رئوف است؛ به طوری که هرکسی نزد امام (ع) برود و ایشان را شفیع خود و خداوند مهربان قرار دهد و از حضرت امام رضا (ع) بخواهد که برایش دعا کند، حضرت (ع) هم حوائج او را از خداوند برایش می‌طلبند و بدنبال آن، امام (ع) هم از آن فرد انتظار جبران متقابل را ندارد که این نشان می‌دهد امام رضا (ع) مَظهر و مُظهر رأفت بر بندگان الهی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.