تجهیز اولین موزه صنعتی در اراک؛ ثبت ملی بخشی از ماشین‌سازی اراک

اولین موزه صنعتی در شرکت ماشین سازی اراک تجهیز و آماده سازی شد.

با همکاری مجموعه  ماشین‌سازی اراک، ساختمانی در این کارخانه که در حوزه آموزش فعالیت دارد به ثبت رسیده  و طبقه همکف آن   برای ایجاد موزه صنعت در نظر گرفته‌شده که هم اکنون در حال تجهیز و آماده سازی برای بازدید علاقمندان به تور‌های صنعتی است.

مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در این موزه بیش از ۱۸۰ قطعه از اشیا قدیمی، دستگاه‌ها و ماشین آلات اولیه شرکت به نمایش گذاشته شده است و تعداد بیشتری از ماشین‌آلات قدیمی در حال جمع‌آوری، آماده‌سازی و انتقال به مکان موزه است.

مرزبان افزود: ساختمان کنار مدیریت آموزش، فضایی با قدمت ۵۰ ساله وجود دارد که به عنوان خوابگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته و می‌توان این فضای خوابگاهی و آموزشی را به نوعی به هم مرتبط کرد.

او اضافه کرد: این مکان به عنوان هتل و محوطه گردشگری بعد از راه‌اندازی موزه صنعت با موضوع اسکان و پذیرایی اقدام شود که خوشبختانه شرکت این موضوع را در دستور کار خود داده و مجموعه میراث‌فرهنگی استان نیز حمایت لازم را خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی بیان کرد: ایجاد موزه صنعت در اراک اتفاق بسیاری خوبی برای جذب توریست صنعتی در استان خواهد بود و در شرایطی که روز به روز بر تعداد بازدید کنندگان موزه‌ها در جهان افزوده می‌شود، بی‌شک تاسیس موزه‎ای با موضوع صنعت ماشین‌سازی در ایران تحولی ضروری، مثبت و اثرگذار است.

ثبت ملی بخشی از شرکت ماشین‌سازی اراک

او با اشاره به ثبت ملی بخشی از شرکت ماشین‌سازی اراک ادامه داد: موضوع ثبت ملی شرکت ماشین‌سازی به عنوان برند اصلی حوزه صنعت در اراک در نخستین همایش سراسری ثبت آثار و بنا‌های صنعتی و تاریخی کشور در ماهشهر مطرح شد و با ثبت ماشین‌سازی اراک به عنوان یک مجموعه واجد ارزش در حوزه تاریخ صنعتی نیز موافقت شد.

ماشین‌سازی اراک (سهامی عام) به منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده کردن نیاز‌های صنعتی کشور، در سال ۱۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۴ هکتار در شهر اراک تأسیس و در سال ۱۳۵۰ به عنوان نخستین صنعت سنگین کشور به بهره‌برداری رسید.

این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات نفتی، مخازن بزرگ، سازه‌های فلزی، بویلر‌های حرارتی، گلوله‌های سنگین فلزی، انواع پل، دکل‌ها و تولید شیر‌های تخصصی فعالیت دارد.


شرکت ماشین‎سازی اراک ۱۴۳ هکتار وسعت دارد که از ساختمان‌ها و کارگاه‌های متعدد تشکیل شده و در زمره صنایع مادر ایران محسوب می‌شود و در دهه ۱۳۴۰ ساخته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.