خطرات و خسارات زیست محیطی تالاب انزلی

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس فهرستی از تهدید‌ها و خسارات به خطر افتادن حیات تالاب انزلی را اعلام کرد.

احمد دنیامالی با اشاره به آتش سوزی مکرر تالاب انزلی گفت: بیشتر آتش سوزی‌ها در فصل گرما (اواخر بهار و تابستان) رخ می‌دهد که به اصطلاح محلی به آن گرمش می‌گویند.

او افزود: دقیقا در یک ماه گذشته تالاب انزلی دوباره دچارِ آتش سوزی از قسمت مرکزی در محدوده چراغ پشتان شد و دامنه آتش به دلیل نبود امکان دسترسی به اطراف گسترش یافت.

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی چند سال اخیر به دلیل افزایش دما شاهد آتش سوزی مکرر در این تالاب هستیم که برای کنترل چنین اتفاقی باید تمهیداتی اندیشیده شود.

آقای دنیامالی می‌گوید: اسناد و مدارکی مبنی بر آتش سوزی عمدی تالاب برای بهره برداری از اراضی آن نیست.

به گفته او، خشک شدن هوا و افزایش رطوبت منجر به آتش سوزی مراتع تالاب می‌شود، گاهی هم به دلیل سهل انگاری گردشگران هر از چندگاهی چنین وقایعی رخ می‌دهد.

خطرات و خسارات زیست محیطی تالاب انزلی

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس همچنین رسوبات و کاهش ارتفاع دریای خزر را از دلایل اصلی خشکی تالاب انزلی اعلام کرد.

آقای دنیامالی افزود: رسوبات متعدد از مسیر‌هایی همچون کشاورزی وارد تالاب انزلی می‌شود که منابع طبیعی و آبخیزداری باید اقدامات لازم برای کنترل ورود رسوب را داشته باشد.

به گفته او، بخشی از خشکی تالاب انزلی هم مربوط به ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اعتبارات اختصاص داده شده در این حوزه باید از طرف مسئولان مربوطه مورد توجه قرار بگیرد.

آقای دنیامالی با اشاره جزئیات اعتبارات در نظر گرفته شده برای احیای تالاب انزلی گفت: کارگروهی در سازمان محیط زیست برای هزینه‌ها و اعتبارات مورد نیاز تالاب در نظر گرفته شد که بر اساس برآورد‌ها رقمی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

احمد دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس

او با بیان اینکه در تلاش هستند هزینه اختصاص داده شده از کنترل فاضلاب ورودی تا جمع آوری رسوبات را در بر بگیرد، تصریح کرد: مقرر شده با ورود وزارت راه و شهرسازی شاهد لایروبی هرچه سریع‌تر این تالاب باشیم.

نماینده مجلس یازدهم، خشکی تالاب را تهدیدی برای حیات وحش و پوشش گیاهی آن منطقه دانست و گفت: در گذشته نه چندان دور تالاب انزلی محل زیست آبزیان فراوانی بود که صید بی رویه در زمان تخم ریزی، آلودگی‌های ناشی از مصرف سموم گیاهی و کود شیمیایی در مزارع اطراف تالاب رفت وآمد ماهی‌ها را برای تخم ریزی به تالاب کاهش داده است.

تالاب انزلی زیستگاه گونه‌های نایاب آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب است که از سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسید.

خطرات و خسارات زیست محیطی تالاب انزلی

این تالاب بین‌المللی حالا با انواع فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماند‌ها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزار‌ها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، دست و پنجه نرم می‌کند.

شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع: خانه ملت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.