رهایی چهار محکوم به قصاص از طناب مرگ در قم

با تلاش کمیته صلح و سازش استان قم چهار فقره پرونده قصاص با گذشت اولیای دم از اجرای حکم، مصالحه شد.

به نقل از دادگستری قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری، رئیس کل دادگستری قم در تشریح اقدامات دادگستری و ستاد دیه استان جهت تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس و با توجه به تاکید رییس قوه قضاییه بر این امر گفت: دادگستری قم با تشکیل کمیته صلح و سازش در سال ۱۳۹۷ کمک موثری به تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس استان کرده است.

او اضافه کرد: در ۶ ماه نخست سال‌جاری با تلاش کمیته صلح و سازش استان چهار فقره پرونده قصاص با گذشت اولیای دم از اجرای حکم، مصالحه شد.

رئیس کل دادگستری قم   بیان کرد: شورا‌های حل اختلاف و ستاد صبر استان نیز همواره در مسیر اعتلای فرهنگ عفو و گذشت در جامعه گام برداشته‌اند، زیرا صلح و سازش از دیدگاه اسلام ارزش و مرتبه بسیار بالایی دارد و در آیات متعدد قرآن کریم و روایات متعدد اشارات زیادی به این موضوع شده‌است.

مظفری، گذشت خانواده‌های اولیای دم را اقدامی ارزشمند و خداپسندانه دانست و افزود: اولیای دم با گذشت از قصاص به محکومان پشیمان زندگی دوباره بخشیدند و با این اقدام خداپسندانه موجب اصلاح آنان و بازگشت مجددشان به آغوش خانواده‌‎هایشان و اجتماع می‌شوند.

او اضافه کرد: با توجه به نگاه ویژه رییس قوه قضاییه به موضوع بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه و تاکید وی در خصوص استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی در حل‌وفصل خصومت و اصلاح ذات البین، دستگاه قضایی استان قم با جدیت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس کل دادگستری قم با بیان این‌که حل‌وفصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از مهم‌ترین سیاست‌های قوه قضاییه است، تاکید کرد: به تاسی از سیره اهل‌بیت (س) و با کمک معتمدین، ریش‌سفیدان، علما و ائمه جماعات با محوریت توسعه حل اختلاف در راستای مصالحه پرونده‌های قصاص، اقدامات مثمر ثمر و مطلوبی صورت گرفته و امید است در ماه‌های پایانی سال نیز شاهد روند رو به رشد و افزایش صلح و سازش در استان قم باشیم.

مظفری همچنین با بیان این‌که اقدامات شورا‌های حل اختلاف و ستاد صبر قم با هدایت همکاران و مدیران قضایی مشهود و قابل تقدیر است، افزود: جا دارد از تمامی این عزیزان برای فعالیت، زحمات و مجاهدت‌های آنان در زمینه اصلاح ذات البین و مردم ولایی استان که در همه امور به‌ویژه در زمینه حل اختلافات و رفع خصومت پیشگام هستند، تشکر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار