ایلان ماسک: دیگر نمی‌توانیم به اوکراین اینترنت رایگان بدهیم

ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس در نامه‌ای به پنتاگون، اعلام کرد دیگر نمی‌تواند به اوکراین اینترنت ماهواره‌ای رایگان بدهد.

ایلان ماسک تهدید کرد ارائه اینترنت ماهواره‌ای رایگان به اوکراین را قطع خواهد کرد. مدیرعامل مولتی میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس به این کشور پیشنهاد داد از طریق نظرسنجی‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی، کل کریمه را به روسیه واگذار کند که با واکنش سفیر اوکراین در آلمان مواجه شد.

اشاره ماسک اندکی پس از آن منتشر شد که سی‌ان‌ان اخیرا اخباری را منتشر کرده مبنی بر اینکه شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای وی به تازگی به پنتاگون اطلاع داده است که دیگر نمی‌تواند کمک‌های خود را به کشور اوکراین ادامه دهد. مقامات نظامی اوکراین بار‌ها اتکای نیرو‌های خود را به دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند.

برخلاف سایر اشکال ارتباطی، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به نیرو‌های اوکراینی اجازه می‌دهد تا حتی بدون داده‌های سلولی استاندارد و زیرساخت‌های اینترنت زمینی، در سراسر کشور هماهنگ و متصل بمانند. با استفاده از پایانه‌ها و آنتن‌های این شرکت، کاربران به شبکه‌ای متشکل از هزاران ماهواره مداری تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که نه تنها آنلاین می‌مانند، بلکه می‌توانند کمپین‌هایی مانند حملات هواپیما‌های بدون سرنشین و توپخانه را هماهنگ کنند.

علیرغم اظهارات ماسک مبنی بر اینکه نقطه اوج خدمات قطع استارلینک به اوکراین می‌تواند به دلیل پاسخ ملنیک باشد، این تصمیم ممکن است به مراتب بیشتر به امور مالی مرتبط باشد تا انتخاب کلمه. در گزارش سی‌ان‌ان آمده است: اگرچه ماسک به دلیل پاسخ به درخواست‌ها برای ارائه ماهواره اینترنتی استارلینک به اوکراین در زمان شروع جنگ مورد تحسین و تشکر گسترده قرار گرفت، اما در واقع اکثریت قریب به اتفاق ۲۰۰۰۰ پایانه از منابع خارجی بودجه کامل یا جزئی دریافت کرده‌اند. خلاصه‌ای از نامه اخیری که اسپیس ایکس به پنتاگون تحویل داده است.

دولت آمریکا، انگلیس و لهستان در حال حاضر مجموعا ۸۵ درصد از تمام پایانه‌هایی را که در اختیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند، بر اساس ارقام خود اسپیس ایکس که توسط CNN مشاهده شده است، تامین مالی کرده‌اند.

اسپیس ایکس تخمین می‌زند پایانه‌ها و پشتیبانی استارلینک در یک سال به اوکراین و متحدانش ۳۸۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. ارزش دارایی ماسک ۲۱۲ میلیارد دلار است، همراه با اسپیس ایکس که ارزش آن ۱۲۷ میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار آن در سال گذشته به دست آمده است.


بیشتر بخوانید 



منبع:popsci

 
 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اینا که پول خوش خدمتی شون رو از مردم در جنگ اوکراین میخوان بگیرن و میگن دیگه بهتون خدمات رایگان نمیدیم ، یاد مردم ما افتادن که خدمات بهشون بدن یا بازم دنبال پولشن که فیش ۱۲۴ میلیون دلاری براشون بفرستن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
خخخخخ، این اوکراین که هنوز جنگ ادامه دارد و بهش احتیاج کردند، دارند حسابی تیغش می زنند. حالا این مزدوران که ذوق کردند این ها می خواهند اینترنت مجانی ماهواره ای بهشون بدهند چند وقت دیگه می بینند که پولشو به دلار ازشون می گیرند! این ها حتی تو نقشه های براندازیشون هم باید بقیه رو تیغ بزنند. همیشه یک گاو شیرده مثل آل سعود باید وجود داشته باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اکراین التماس میکنه که جنگ زدس و نیاز داره به اینترنت ماهواره ای و.... اونوقت اینترنتشو میخوان قطع کنند ولی برای کشور ما که میگن نمیخوایم و حتی شکایت هم میکنیم و.... به زور میخوان بدن و فعال کنند!!
خب واقعا یه کم فکر کردن برای بعضیها بد نیست!! یعنی دلشون برای مردم ما سوخته ؟! اگه دلشون سوخته دارو بدن برای بیماران و تحریمها رو بردارن و...که از اینترنت واجبتره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
آخه میخاد به ایران اینترنت رایگان بده اینجا براشون بیشتر از اوکراین میصرفه وگرنه عاشق چشم وابروی هیچکی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
ان شا الله که یک سال هم به ایران اینترنت رایگان بده. آی فیلم ببینیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
قابل توجه کسایی که توی ایران منتظر دریافت اینترنت رایگان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
گربه برای رضای خدا موش نمی‌گیره!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۷:۳۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
هیچ گربه. ای محض رضای خداموش نمی گیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
کم کم اسلحه فروختنشونم قطع میکنن... بدبخت اون کشور و مردمی که سیاستمدارانشون ملعبه ی دست دیگرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
یکی بگه وقتی فروشگاه پلی باز نمیشه من چجوری پیام رسان ایرانی نصب کنم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اینم از سردسته های دنیای سرمایه داری غرب اگر صفرتاصد هم درخدمت آنها باشید باز پشتتان را بخاطر مایه تیله بیشتر خالی میکنند... درحالیکه همه کشورهای که کمکهای مختلفی به اوکراین میکنند نهایتاً تا سنت آخرش رو با کالا وتهاتر ویا بدهکار کردن دولت وقسطی کردن اقساط ! میگیرن مثل سوریه که یانکیها! زحمت کشیدن کلی بمب رو سر مردم ( به اسم مبارزه بافرزندنامشروع خود داعش!) ریختن! والان شاید چندین برابر هزینه ها ، نفت ازسوریه سرقت کردن
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۶:۰۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
پس اینترنت ماهواره ایی هم چندان مفت و مجانی و رایگان نیست
آخرین اخبار