در میز اقتصاد بررسی شد؛

۱۵ درصد ممنوعیت واردات کالا مربوط به کالای لوکس و ماشین آلات است

نیازی گفت: امروز لیست ممنوعیت واردات کالا توسط نمایندگان مجلس اعلام شده است بنابراین باید مشخص شود این ممنوعیت چه میزان بر اقتصاد کشور اثر گذار است.

امروز میز اقتصاد با حضور نیازی نماینده وزارت صنعت معدن تجارت، حمید غزنوی دبیر انجمن کارفرمایان، روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنعت معدن تجارت به بررسی اثر گذاری  ممنوعیت واردات کالا بر اقتصاد کشور پرداخت.

سوال: نظر شما در خصوص اثرگذاری ممنوعیت واردات کالا بر اقتصاد کشور چیست؟

نیازی: بازار در  حال حاضر نیاز به سرمایه گذاری دارد  و سیاست  کنونی کشور هم در رابطه  با  سرمایه گذاری داخلی و  افزایش تولید داخل است .مطابق  با تنوع و سرمایه گذاری قطعا آثار و برکات  زیادی  خواهد داشت و مدیریت واردات  زمینه ساز  حفظ سرمایه گذار  و تولید کنندگان می‌شود.

سوال: نظر شما در خصوص لیست جدید نمایندگان در رابطه با اثر گذاری ممنوعیت واردات کالا چیست و چه میزان بر اقتصاد کشور کمک می‌کند؟

غزنوی: کار اقتصاد مولد تولید ثروت  است و باید پولی باشد  تا توان خرید ایجاد شود  این کالا  ممنوع  شده  باید در افتصاد مولد حضور داشته باشد باید  تولید ثروت کند در طرح ممنوعیت  باید محدویت زمانی در برخی از کالا در بازار درست شود و با این کار تولید ثروت شود و مردم از طریق کار تولیدی پولدار شوند.

سیاست متضاد در این طرح وجود دارد درحالی که  ممنوعیت واردات کالا وجود دارد بر واردات خودرو  مالیات اعمال شده است. به نظر می‌رسد که‌  اعمال مالیات بر واردات ماشین آلات وضع شده ناشی از  نادانی بخشی از  افرادی است که مسئولیت دارند. ایران یک کشور سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی است و با واردات  ماشین آلات منافات دارد.

سوال: نظر شما در حوزه ممنوعیت چیست و چه میزان این ممنوعیت  در افزایش  تولید اثر گذار است؟

نیازی: از سال ۹۷ ممنوعیت واردات کالا زمینه  ساز   ایجاد   منابع مالی  ۱۵ میلیارد دلار می‌شود  و ۱۵ درصد  این ممنوعیت  مربوط به ماشین آلات و تجهیزات و کالای لوکس و بهداشتی  می‌شود. همین ممنوعیت زمینه ساز افزایش سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و در شرایط تحریم هم منجر به افزایش تولید می‌شود.

 بهره وری رقابت پذیری و حرکت به سمت بازار‌های بین الملی و تولید کنندگان و کمک می‌کند که  بازار  مولد داشته باشیم بنابراین باید سیاست گذاری در این کشور تقویت شود.

سوال: در قانون جهش تولید  تصویب شده که واردات ماشین آلات صنعتی معاف شوند نظر شما در این خصوص چیست؟

نیازی معافیت به توسعه صنعت ماشین سازی و سرچشمه فناوری و نوآوری کمک می‌کند. در حوزه فناوری و نوآوری و در توان نیروی‌های جوان  هم اثر گذار خواهد بود و طبق پیگیری‌های انجام شده معافیت واردات ماشین آلات برداشته می‌شود. بحث توسعه معدن اولویت دار وزارتخانه مطرح شد. اولویت در بحث واردات ماشین آلات و تجهیزات واردات ماشین آلات که ضربه‌ای به بخش داخلی وارد نشود.

برنامه ریزی برای ماشین تولید سنگین وجود داشته و طبق قانون  تا یکی دوسال  باید ظرفیت سازی شود، اما در حوزه ماشین آلات معدنی رویه آن  باید تغییر کند.

سوال: لیست کالا‌های ممنوعه زمینه ساز انحصار نمی‌شود؟

روح الله عباس پور:  امسال   تولید داخلی مهم‌ترین مولفه در اقتصاد کشور  است و با توجه به محدودیت و جنگ اقتصادی  باید بر تولید داخلی  تمرکز کنیم. اگر واقعا محصول در داخل کشور  تولید شود و در کنار قاچاق کالا صورت گیرد بزرگترین آسیب را به تولید داخل می‌زند. با توجه  به روند و پیگیری مبنی بر جوانی جمعیت  باید به بحث اشتغال کمک کند. اگر واردات بی رویه صورت گیرد می‌تواند به سیستم اشتغال و تولید ثروت و آسیب بزند و با واردات رشد و شکوفایی در داخل کشور صورت نمی‌گیرد. وزارت صمت باید همکاری و نظارت کند تا انحصار انجام نشود.

سوال:سامانه توان ایران چیست؟

نیازی: این سامانه برای  طیفی است که اختلاف نظر  از لحاظ ظرفیت و میزان تولید وجود دارد کالایی اگر بازار فراهم شود فعال  می‌شود. تولید اختلاف و توان ایران ظرفیت‌های تولید و بالفعل و ظرفیت‌های بالقوه در برخی از کالا و برخی از حوزه‌ها وجود دارد. پایش اطلاعات کسب وکار صنعت معدن و ظرفیت‌های تولید و پیمایش  آن در این سامانه صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
لعنت به تحریم و اقتصاد مقاومتی که فقط قشر متوسط ایران درگیر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
یعنی چه ؟؟؟ باید همه چیز باز باشه تا تولید کنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی درست رقابت کنند .( هم از نظر کیفی و هم کمی ) البته نا گفته نماند که در ایران از همه چیز درآمد و کاسبی میکنند ، اینم یکیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
ایکاش بجای ممنوعیت واردات کالا، محدودیت واردات کالا انجام میشد، زیرا ممنوعیت کالا راه را برای قاچاق کالا باز میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۲۴ مهر ۱۴۰۱
کالاهی خانگی ممنوع نکنید مردم چ گناهی کردن باید جنس گران داخلی بخرن مردم پول ندارن چرا اینهمه ظلم میکنید دیگه کسی نمیتونه جهازیه بچش بخره.. اخه این چ حمایتی هست اگه حمایت تولید داخلی هست خب جنس داخلی کیفیت نداره پس نبایدم گرون باشه. چطور جنس با کیفیت خارجی از اونسر دنیا میاد از اجناس ایرانی ارزونتر. کارخانه های داخلی بجای چاپیدن جیب مرد ومنتاژ جنس درجه 3 چینی بفکر تولید ارزان وبا کیفیت باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
85درصد هم ضروریات مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
۸۵ درصد بقیه چیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
واردات دارو رو چرا ممنوع كردين من هرچي ميگردم اسپيرونولاكتون خارجي پيدا نميكنم همش شده إيراني ايراني ها هم همش بي كيفيت هست امتحان كردم كه ميگم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۳ ۲۳ مهر ۱۴۰۱
اقا چرا اینترنت قطع کردین کسی هم نیست رسیدگی کنه از کار زندگی ما انداختین وصل کنید چه وضعشه مثلا شما خبرنگارین یه پیگیری نمیکیند اخه ما چه گناهی کردیم هروز هروز اینترنت قطع میکنن
آخرین اخبار