طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همه دستگاه های اجرایی کشور موظف بودند تا پایان شهریور ماه پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی و به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که یکی از این دستگاه های اجرایی «شهرداری تهران» بود.
شهرداری یکی از نزدیکترین نهادها جهت ارائه خدمات عمومی به مردم است که با توسعه این خدمات شهروندان از شهرداری انتظار دارند که دسترسی به کلیه خدمات شهرداری به صورت ساده و بدون محدودیتهای درون سازمانی و مکانی باشد.
در این راستا، اوایل شهریورماه بود که این موضوع را از شورای شهر تهران که بر کار شهرداری تهران نظارت دارد، پیگیری کردیم, سخنگوی شورای شهر تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: که خدمات الکترونیکی شهرداری تهران در همان دفاتر خدمات الکترونیکی شهر ارائه میشود و هنوز به پنجره خدمات الکترونیکی دولت متصل نشدند همچنین دفاتر خدمات الکترونیکی شهر به علت اینکه به صورت تخصصی خدمات شهری را انجام میدهد و متخصصین در این دفاتر حضور دارند بعضی از خدمات امکان ارائه در پنجره واحد خدمات هوشمند دولت را ندارد.
همچنین محمد علی الفت پور مدیر مرکز تحول و نوسازی شهرداری تهران هم در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: اتصال خدمات شهرداری به پنجره واحد دولت، ٣ سال متوقف شده بود و در حال حاضر با وزارت اقتصاد درباره نحوه چگونگی اتصال خدمات به پنجره واحد دولت به تعامل رسیدهایم.
اما چند روز بعد علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در یک برنامه تلوزیونی گفت: شهرداری تهران به پنجره واحد متصل شده است و روز بعد مسئولی از وزارت اقتصاد اعلام کرد که شهرداری تهران هنوز به پنجره واحد خدمات الکترونیکی وصل نشده است و اینگونه اظهارات مردم را قطعا دچار سردرگمی میکند و برخی اعضای شورای شهر تهران هم درباره این موضوع گفتند که اگر شهرداری وصل شده است که کار قابل تقدیری است اما اگر وصل نشده است میتواند آن را از طریق سخنگوی شهرداری یا روابط عمومی اعلام کند تا ما بدانیم که در این زمینه چه کسی کوتاهی کرده است؟
پس از پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان، هادی محضرنیا سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در بیانیه ای اعلام کرد: از ساعت ۲۰ شنبه نهم مهرماه، شهروندان این امکان را دارند که به پنجره خدمات دولت وارد شده و از سامانه خدمات شهرداری تهران استفاده کنند.رسیدگی به درخواستهای مردمی ۱۳۷، صحتسنجی املاک مسکونی و غیرمسکونی، پرداخت عوارض خودرو و پرداخت طرح ترافیک از مهمترین خدماتی است که در اختیار شهروندان قرار دارد.
اما مشاهدات مخاطبان، مطلبی غیر از این را می رساند؛ بسیاری از شهروندان به ما اطلاع دادند که شهرداری تهران به صورت کامل به پنجره واحد دولت متصل نشده و امکان انجام دادن خدمات وجود ندارد؛ این موضوع را از علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران پیگیری کردیم؛ او در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شهرداری تهران یک پنجره واحدی تحت عنوان تهران من که محدود به ۶ خدمت است، راه اندازی کرده و فراگیر نیست، شهرداری شکل ظاهری سایت که قانون هم اعلام کرده است را رعایت نکرده یعنی احراز هویت یکپارچه ملی هم رعایت نشده است؛ حرف شهردار تهران اشتباه است و لازم است توجه بیشتری درباره این موضوع داشته باشند.
با توجه به این اظهار نظر اعضای شورا و شهروندان، معلوم نیست که چرا شهردار تهران با قطعیت اعلام میکند که شهرداری به صورت کامل به درگاه خدمات الکترونیک دولت پیوسته است، در حالی که نارضایتی هایی وجود دارد و به نظر می رسد این کار نصف و نیمه انجام شده است؛ همچنین باید زاکانی شهردار تهران و یا سازمان فناوری اطلاعات درباره این اطلاعات ناقص به شهروندان توضیح دهد تا این موضوع به شفافیت برسد.