صورتحساب الکترونیک اولین گروه مشمول در سامانه مؤدیان از اول آبان صادر می‌شود

شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از اول آبان ماه ۱۴۰۱ به عنوان اولین گروه فراخوان شده، مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به موجب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مؤدیان مشمول این قانون، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظفند برای فروش کلیه کالا‌ها و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و اطلاعات این صورتحساب‌ها را در مقاطع زمانی معین برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

افشین محمودیان، معاون مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشوربا اشاره به اینکه شرکت‌های بورسی و فرابورسی اولین گروه فراخوان شده در اجرای این قانون هستند، افزود: با توجه به اینکه این شرکت‌ها از اول آبان‌ماه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می‌باشند، مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با هدف آموزش، شناسایی و رفع ابهامات فنی، قانونی و اجرایی این قانون، روزانه جلسات مستمری با حضور شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس برگزار می‌کند.

وی همچنین گفت: طی دو روز گذشته شرکت‌های فعال در زمینه صنایع فلزی، صنایع غذایی، شرکت‌های نفت و پتروشیمی، صنایع کاغذ، چوب و سایر شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، شرکت‌های فعال در صنعت بیمه و صنایع خودرویی پذیرفته شده در بورس و فرابورس و همچنین شرکت‌های سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، توسعه مولد نیروگاهی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فجر انرژی خلیج فارس، گروه مپنا، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی، سرمایه گذاری غدیر، صنعتی دریایی ایران، سرمایه گذاری ملی ایران و... در جلسات تبیین قانون و رفع ابهامات اجرایی آن حضور یافته اند.

بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم به طور جدی جبران تاخیردر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان را دنبال کرد و در ماه‌های گذشته هماهنگی بین دستگاه‌ها برای فراهم شدن زیرساخت‌های لازم انجام شد.

با توجه به مصوبه اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ یازدهم مرداد ۱۴۰۱ و در چارچوب فراهم آمدن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان مقرر شد که این قانون به شکل تدریجی و مرحله‌ای اجرا شود.

به موجب این مصوبه قانونی، مشمولانی که برای عضویت در این سامانه فراخوان می‌شوند، مکلفند برای خرید و فروش همه کالا‌ها صورتحساب الکترونیک صادر کرده و نسخه‌ای از آن را برای سامانه پایانه‌های فروشگاهی ارسال کنند. طبق برنامه زمان بندی طی یک سال و نیم و ظرف ۶ مرحله کلیه مؤدیان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی می‌شوند که اولین گروه فراخوان شده شامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس هستند.

پیش از این نیز سازمان امور مالیاتی در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، با توجه به‌ضرورت تخصیص و بهره‌برداری از شماره اقتصادی و ماده (۶) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام به تخصیص شماره اقتصادی جدید به فعالان اقتصادی کرد و مؤدیان مالیاتی مکلف شده بودند از یکم مهرماه امسال برای صدور صورت‌حساب‌های فروش کالا و عرضه خدمات، قرارداد‌ها و سایر اسناد مشابه از شماره اقتصادی جدید استفاده کنند.

از اهداف اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، شفافیت در اقتصاد و عدالت مالیاتی و همزمان کاهش فرار مالیاتی و افزایش اعتماد عمومی مردم و مودیان به نظام مالیاتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار