واکسیناسیون ۳۱۰ هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در دزفول

رییس دامپزشکی شهرستان دزفول از واکسیناسیون ۳۱۰ هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در روستا‌ها و مناطق عشایری این شهرستان خبر داد.

محسن ورجاوند رئیس دامپزشکی دزفول گفت: بیش از ۳۱۰ هزار راس از دام-های سبک و سنگین شهرستان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی بصورت کاملا رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون گردید.

او می‌گوید: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است و با توجه به راه‌های ورود این ویروس به بدن دام از قبیل تنفس، قطرات آلوده وخوردن علوفه آلوده می‌تواند گله را آلوده نماید.

ورجاوند گفت: رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت ضوابط بهداشت فردی شامل پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی‌های بین دامداری‌ها و واکسیناسیون به موقع دام‌ها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.

به گفته او این بیماری واگیردار همراه با تب شدید ۴۰ تا ۴۱ درجه سانتی گراد، بی حالی، بی اشتهایی، ایجاد تورم حاد دهان و به تبع آن ترشحات کشدار، لزج و ایجاد تاول در مخاطات دهان، لثه و زبان بوده و می‌تواند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری تحمیل کند.

به گفته او، افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش، تلفات در گوساله‌ها به همراه هزینه درمان از جمله خسارت‌های اقتصادی وارده به دامداران است.

رییس اداره دامپزشکی دزفول در پایان گفت: جمعیت دامی منطقه در طول سال چندین نوبت بر علیه این بیماری واکسیناسیون میگردند تا ضمن حفظ سرمایه‌های دامی کاهش تولید نیز بروز ننماید.

برچسب ها: تب برفکی ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.