آغاز به کار نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی در کاشان

نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روستای پنداس کاشان وبا حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری و جمعی از مسئولان استانی و کاشان آغاز شد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان امروز در آیین افتتاحیه نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی ضمن تقدیر از ابتکار و خلاقیت رییس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان در برگزاری همایش، آسیب شناسی و کاهش آسیب‌ها را به طور ویژه در حوزه گردشگری خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی رونق گردشگری را در روستا‌ها همراه با آسیب‌های فرهنگی دانست و گفت: با ورود برخی گردشگران و اجاره خانه‌های روستایی رفتار و فرهنگ متفاوت را در شادمانی با رقص و پایکوبی در ساعات نیمه شب و حتی وقت اذان صبح دارند که با فرهنگ و آرامش و اخلاقیات مردم روستا منافات دارد.

او، با اشاره به وجود گردشگران به روستا و صدور رفتاری‌های مطابق با سلایق و فرهنگ خودشان گفت: وقتی رفتارشان مورد انتقاد اهالی روستا قرار می‌گیرد در پاسخ می‌گویند خانه را اجاره کرده و پول آنرا پرداخت کردیم.

امام جمعه کاشان به حداقل رساندن آسیب‌های گردشگری و ورود گردشگران را در روستا‌ها به صورت موکد از رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان خواستار شد و بر استفاده از هوای تمیز، آرامش و تفریح و گردش در روستا و دیدن نعمت‌های خدادادی تاکید کرد.

او با اهدای هدیه معنوی سه جلد کتاب پهلوان سعید (زندگی شهید سعید طوقانی) برای رییس جمهور و رییس بنیاد شهید کشور به معاون پارلمانی رییس‌جمهور درخواست کرد این شهید مثل شهید فهمیده به مردم ایران شناسایی شود.
افزایش سهم روستا‌ها در بودجه کشوری
فرماندار ویژه کاشا‌ن نیز با تقدیر از رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در برگزاری همایش و حضور مدیران استانی و مسئولان کشوری گفت: سهم هشت درصد مصوبات برای روستا را در راستای رفع مسائل و مشکلات روستا‌ها افزایش دهند تا روستا‌ها به عنوان مولد تقویت شود و مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد.

محمدشریف زارعی افزود: اکنون کمتر از ۳۰ درصد حدود ۲۵ درصد جمعیت کشورمان روستایی و ۷۵ درصد شهری است.

او ارائه گزارش رویداد بازنمایی هویت روستایی را توسط معاون پارلمانی به رییس‌جمهور تاکید کرد و گفت: این اطلاع رسانی و آگاهی توان و انگیزه مسئولان شهرستان را در سال‌های آینده برای اجرای برنامه‌های بعدی در روستا‌ها مضاعف می‌کند تا بوم گردی و هویت تاریخی و فرهنگی کمی فراموش شده را که فرهنگ غرب جایگزین آن شده دوباره احیا شود.

سرفصل مباحث تاریخی صادرات فرهنگی است

احمد دانایی نیا در آیین افتتاحیه این همایش اظهار کرد: سرفصل مباحث تاریخی صادرات فرهنگی است که باید به جهانیان صادر شود تا این پیام را برساند که هویت‌های تاریخی ایران زبانزد و قابل ستایش است.

او مثلث توسعه پایدار را مباحث فرهنگی، داشته‌های اجتماعی و ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: مباحث معماری و تاریخی یک شهر یا روستا تبلور نمی‌یابد مگر اینکه حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی آن قابلیت لازم را پیدا کند.

دانایی‌نیا با بیان اینکه روستای پنداس مصداق‌های لازم فرهنگی و تاریخی را دارد و گفت: انتخاب این روستا برای برگزاری نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی که در منتهی الیه سرحدات جنوب غربی کاشان واقع شده حاوی این پیام بزرگ است که روستا‌ها قلب تپنده شهر‌ها هستند.

او تصریح کرد: اگر مسئولان به طور جدی برنامه ریزی کنند روستایی‌ها ظرفیت لازم را دارند تا با اتکا بر توانایی و قدرت خود اقتصاد شهر را تامین کنند.

دانایی نیا با تاکید بر همکاری و نقش آفرینی میراث فرهنگی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به تاکید و ایمان تمام مسئولان مبنی بر توجه به روستا‌ها باید داشته‌های این مناطق مسکونی شناسایی و شناسانده شود.

نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز با افتتاح نخستین دفتر میراث بانی کشور، کارگاه‌های آموزشی، انجام بازی‌های بومی و محلی، پخت غذا‌های محلی و تور طبیعت گردی در روستای پنداس از توابع بخش برزک کاشان به مدت دو روز برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.