در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ضرورت خارج کردن فرد مسموم با مونوکسیدکربن از محیط آلوده و باز کردن یقه پیراهن

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در کشور شایع است.

نوشین محمدحسینی گفت:  فصل سرما یکی از فصول رایج برای مسمومیت با مونوکسیدکربن است که به قاتل خاموش معروف است. در پنج سال اخیر مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن عامل ۱۱ درصد از مرگ‌های ناشی از مسمومیت بوده است. مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج، در کشور ما بسیار شایع است.

به گفته وی اگر فردی یا بستگانش دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شدند، باید افراد مصدوم از محیط آلوده خارج شوند و آن‌ها را در محیط باز قرار داد.

او افزود: در هنگام بروز مسمومیت با مونوکسیدکربن باید فرد مسموم به سرعت از هوای آزاد تنفس کند و در‌ها و پنجره‌ها را باز کنند و وسایل گرمازا مانند اجاق‌گاز و بخاری خاموش شوند. در هنگام مسمومیت باید  یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کرد.

او ادامه داد:  در صورت امکان، عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم با نهایت دقت شروع کرده و راه‌های هوایی باز نگه داشته شوند و فورا  با اورژانس تماس گرفته شود.

او گفت: رتبه دوم مرگ و میر ناشی از مسمومیت‌ها در سال‌های اخیر به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد، در اختیار انواع سموم مانند  قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها و دیگر سموم بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار