دارابی:

تعداد موزه‌ها تا ۱۴۰۴ به هزار عدد می‌رسد

معاون میراث‌فرهنگی گفت: در کشور ۸۰۰ موزه داریم که ۳۰۰ عدد آن متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی است و تا ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها به عدد هزار می‌رسد.

آیین تکریم و معارفه مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران با حضور دکتر علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، مجتبی توانگر نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

دارابی در این مراسم با اشاره به کارنامه موفق و تاثیرگذار مریم جلالی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، گفت: طی این مدت گام‌های مهمی در حوزه مرمت، تشکیل شورا‌های راهبردی و فنی موزه‌ها، برنامه جامع پنج ساله و همچنین جذب منابع و ظرفیت‌های جدید انجام شد که قابل تقدیر است.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی همچنین از بیژن مقدم به‌عنوان یکی از مشاهیر حوزه رسانه و ارتباطات نام برد و افزود: مطمئنا دوره جدید حساس و تعیین‌کننده است. در دوره اخیر با تفویض اختیار‌هایی که انجام شده، بسیاری از امور را به مدیران کاخ‌ها و موزه‌ها واگذار کرده‌ایم. امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این عرصه نیاز داریم.

دارابی: موزه‌ها ویترین و گنجینه هر ملت است

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر قدرت موزه‌ها، از آن‌ها به‌عنوان ویترین و گنجینه هر ملتی نام برد که در عرصه صلح، دیپلماسی عمومی و توسعه و گسترش مناسبات جهانی در عرصه بین‌الملل نقش مهمی ایفا می‌کنند.

او با اشاره به بازید رئیس‌جمهوری از بخش‌های مختلف موزه ملی خاطرنشان کرد: در گزارشی که به آقای رئیسی ارائه دادم، اعلام کردم در کشور ۸۰۰ موزه داریم که کم‌تر از ۳۰۰ عدد آن متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی و بقیه متعلق به بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها است. در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده است و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.

دارابی بیان کرد: افزایش تعداد موزه‌ها نه تنها از نظر کمی مهم است، بلکه باید در سبد فرهنگی خانواده قرار گیرد. بدین وسیله باید حافظه تاریخی جامعه را تقویت کنیم و انتقال تجربه به نسل جوان صورت گیرد. او با اشاره به تاریخ ۷هزار ساله ایران بیان کرد: انتقال این تجربه به نسل جوان با روایتگری درست، مستند، باورپذیر، عالمانه، جذاب و متناسب با مخاطب‌های مختلف انجام می‌شود.

وی به ظرفیت بالای شورای راهبردی و فنی موزه‌ها اشاره و بر دستور کار قرار گرفتن توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها تاکید کرد. پیگیری تدوین سند چشم‌انداز جزو مطالباتی بود که دارابی به آن اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در بند ۱۷ برنامه هفتم توسعه و در سیاست‌های کلی نظام، گردشگری و صنایع دستی دارای عنوان شده است و باید از این فرصت نهایت استفاده انجام شود.

معاون میراث‌فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد با روحیه تعاملی و سوابق، بیژن مقدم موفق به انجام کار‌های مهمی در حوزه روایت‌گری همچنین توسعه و گسترش زیرساخت‌های مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران شود.

همچنین در این مراسم توانگر نماینده مجلس در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کرد مجموعه فرهنگی نیاوران همچون گذشته در ۲ موضوع فرهنگ و تاریخ گام‌های مثمر ثمری را بردارد.

جلالی: به روح خانواده محوری توجه ویژه داشتیم

در ادامه مریم جلالی از دریافت حکم مدیریت نیاوران از سوی دارابی به‌عنوان نقطه عطف کاری‌اش یاد کرد و گفت: تمام تلاشم را در این پنج ماه برای مجموعه نیاوران و میراث‌فرهنگی به کار گرفتم و سعی‌ام بر استفاده از صاحب‌نفسان در پیشبرد امور این مجموعه بود.

وی به تدوین طرح تحول چهار ساله نیاوران در محور شش‌گانه نیروی انسانی، بهره‌برداری و زیرساخت و ارائه پیشنهادات کارشناسی در این طرح همچنین انتخاب شعار «نیاوران برای مادران» در راستای توجه به روح خانواده محوری اشاره و بیان کرد: این مدت در سه حوزه محتوا، ساختار و سازوکار تحولاتی از جمله توسعه حوزه دیجیتال، تولید پادکست نی‌آوران، توجه به حوزه VR و IR، آغاز مطالعات صاحبقرانیه، توجه به حوزه روایت‌گری انجام شد.

مقدم: شنیدن حقایق تاریخی، امروز اهمیت فراوانی دارد

در ادامه بیژن مقدم با اشاره به تجربه ۳۵ ساله‌اش در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای افزود: مجموعه نیاوران یکی از دست نخورده‌ترین مجموعه‌های تاریخی است که پس از انقلاب توسط افرادی متدین با حفظ تمام ویژگی‌ها و دارایی‌هایش نگهداری و حفظ شده است.

وی روایت‌گری و گردشگری را دو امر جدایی ناپذیر از یکدیگر عنوان کرد و افزود: علاوه بر دیدن، شنیدن حقایق تاریخی، امروز اهمیت فراوانی دارد. امروز جنگ روایت‌هاست که با توجه به تاکید مهندس ضرغامی و دکتر دارابی بر این امر تلاشمان این است این مهم با کیفیت انجام شود. مقدم در پایان ابراز امیدواری کرد که از ظرفیت‌های این مجموعه برای شادی مردم و انجام هرچه بهتر کار‌های فرهنگی استفاده شود.

در پایان این مراسم احکام مریم جلالی و بیژن مقدم سرپرست پیشین و مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران از سوی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار