اوباما در رأس انتقادات؛

اختلافات در مورد خروج از عراق در ميان جمهوري خواهان بالا گرفت

نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري آينده آمريکا روز يکشنبه با انتقاد از باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور به علت خارج کردن نيروهاي آمريکايي از عراق، از افزايش محبوبيت ايران در اين كشور اظهار خشم كردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ نيوت گينگريچ رئيس سابق مجلس نمايندگان آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيوني سي بي اس گفت: مردم نمي دانند ايراني ها تا چه حد در عراق نفوذ کرده اند.


ميت رامني فرماندار سابق ماساچوست و رقيب اصلي گينگريچ روز يکشنبه در مصاحبه با شبکه خبري فاکس نيوز گفت خروج نيروهاي آمريکايي از عراق عجولانه بود.
اين انتقادهاي شديد از اوباما درحالي صورت گرفت که تنها دو هفته به برگزاري نخستين مناظرات نامزدهاي انتخاباتي آمريکا در ايالت آيوا باقي مانده است.

جان فيري سخنگوي دانس هاستر رئيس پيشين مجلس نمايندگان آمريکا گفت: جمهوريخواهان با انتقاد از اوباما به علت خروج سريع از عراق راه به جايي نخواهند برد. مردم آمريکا از اين جنگ خسته شده بودند و اين حقيقت ناديده گرفته شده است.

جمهوريخواهان مي گويند شکست بغداد و واشنگتن در دستيابي به توافق درباره باقي ماندن تعداد کمي از نيروهاي آمريکايي در عراق باعث خروج نظاميان آمريکايي از اين کشور شد.
مقامات آمريکايي پس از حدود نه سال جنگ در عراق که کشته شدن چهار هزار و 500 سرباز آمريکايي و زخمي شدن 32 هزار نفر ديگر و همچنين بيش از 800 ميليارد دلار هزينه درپي داشت رسما به اين جنگ پايان دادند.

خروج کلي نيروهاي آمريکايي کمي زودتر از زماني انجام شد که از قبل برنامه ريزي شده بود. برخي مقامات نظامي از آن بيم دارند که نيروهاي امنيتي عراق که هنوز از آمادگي کامل برخوردار نيستند نتوانند امنيت اين کشور را بطور کامل تامين کنند.
مارتين دمپسي رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا ماه گذشته گفته بود اگرچه به لحاظ تئوري نيروهاي امنيتي عراق از آمادگي لازم براي مقابله با شورشيان برخوردارند اما کارهاي بيشتري بايد انجام شود تا عراقي ها بتوانند با هرگونه تجاوز داخلي و خارجي بهتر مقابله کنند.
بااين حال دمپسي افزود شورش ها و تنش هاي سياسي ميان گروه هاي قومي و مذهبي در عراق بزرگترين چالشي نيست که ثبات اين کشور را تهديد مي کند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار