کدام را ترجیح می‌دهید: استفاده از ایموجی یا کلمات؟

یک پژوهشگر با واکاوی ابعاد مختلف استفاده از ایموجی در کشور‌های مختلف توسط کاربران، به یک سوال مهم پاسخ داده است.

در طول صد‌ها سال آینده، ایموجی می‌تواند به هنر دیجیتال زمان ما تبدیل شود.

حداقل این چیزی است که مایانک کجریوال، استادیار پژوهشی مهندسی صنایع و سیستم‌ها در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، تخمین می‌زند.

آخرین تحقیق او در مورد استفاده از ایموجی در توئیتر او را تشویق می‌کند تا به این فکر کند که آیا رفتار جمعی ما در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند چیزی را در مورد شرایط کنونی انسان به تصویر کشیده و آشکار کند یا خیر.

او گفت: جالب‌ترین بینشی که از مطالعه به دست آمد، این بود که مردم در استفاده از ایموجی واقعا جهانی هستند. مهم نیست به چه زبانی نگاه می‌کنید، می‌بینید که روند بسیار واضحی در حال ظهور است.

او و تیمش بیش از ۱.۵ میلیارد توئیت عمومی را از اکتبر ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند که کاربران توئیتر در سراسر جهان چگونه از ایموجی‌ها در ارتباطات اجتماعی خود استفاده می‌کنند؛ سپس، توئیت‌هایی را که دارای GPS بودند، جدا کرده و ابرداده‌ها را برای یافتن اطلاعات زبان جست و جو کردند.

او توضیح داد: ما دوره‌ای را در پیش از همه‌گیری به خوبی انتخاب کردیم؛ زیرا می‌خواستیم روند‌های بسیار کلی را مطالعه کنیم، نه رویداد‌های خاص مانند انتخابات.

این تیم می‌خواست قبل از ظهور تیک تاک، اسنپ چت و دیگر پلتفرم‌ها، زمانی را بررسی کند که در آن اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی روی توئیتر متمرکز بودند.

او گفت: ما سعی کردیم بفهمیم کدام شکلک‌ها محبوب هستند؟ آیا تفاوت زبانی، تفاوت کشوری یا جهانی وجود دارد؟ ما در چشم انداز شکلک‌ها چقدر جهانی شده‌ایم؟

محبوب‌ترین ایموجی‌ها

در واقع آن‌ها دریافتند که افراد بدون توجه به ملیت یا زبان، از شکلک‌ها به روشی مشابه استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین شکلک‌ها در همه جا آن‌هایی هستند که احساسات (شادی، غم و خشم) را به تصویر می‌کشند و چهره خنده‌دار به عنوان محبوب‌ترین شکلک در صدر جدول قرار دارد. چهره‌ها و قلب‌های خندان نیز بسیار محبوب هستند. این‌ها بیشتر احساساتی هستند. آن‌ها یا نظر خود را بیان می‌کنند یا یک حالت احساسی.

کجریوال گفت: این نشان می‌دهد که ما موجوداتی احساسی هستیم.

به نظر می‌رسد کشور‌های غربی بیشتر از چهره‌های خندان استقبال می‌کنند و بیشتر کشور‌ها نسبت‌های نسبتا مشابهی از قلب‌ها با چهره‌های خندان دارند؛ به‌جز خاورمیانه که «قلب آبی بسیار محبوب است». قلب قرمز معمولی در کشور‌های آمریکای جنوبی از جمله برزیل بسیار محبوب بود.

حتی اگر این بخشی از مطالعه نبود، طبق آنچه کجریوال مشاهده کرده است، بسیاری از پاسخ‌هایی که او به مم‌ها در اینترنت می‌بیند، حاوی ایموجی‌های بیشتری هستند.

او گفت: مم‌های واقعا خوب تاثیر احساسی دارند؛ بنابراین به نوعی به ادعای اصلی مربوط می‌شود که وقتی تاثیر احساسی وجود دارد، از شکلک‌ها بیشتر استفاده می‌شود و کلمات کمتر استفاده می‌شوند.

ایموجی‌های تجربی در میانه رتبه بندی قرار می‌گیرند. آن‌ها به اندازه نماد‌هایی که یک احساس را نشان می‌دهند، محبوب نیستند؛ اما هنوز به طور متوسط استفاده می‌شوند. گاهی اوقات، شکلک‌های تجربی خاصی که محبوب بودند، به مکان یا رویداد وابسته بودند. تجربیات می‎‌تواند شامل تعطیلاتی باشند که در سراسر جهان جشن گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، ایموجی هالووین در ماه اکتبر در آمریکا و همچنین در کانادا و استرالیا بسیار محبوب بود.

‌کجریوال گفت: ما متوجه شدیم که در تعطیلات، استفاده از شکلک بیشتر بود. اگر شهر‌های ساحلی داشتید، مردم تمایل بیشتری به توئیت کردن داشتند، و این توئیت‌ها همچنین ایموجی بیشتری داشتند. به عنوان مثال، در شهر‌های ساحلی استرالیا، همه شکلک‌های مربوط به ساحل همیشه وجود داشتند و اگر آب و هوای خوبی در شهر‌های ساحلی داشتید، تنوع بسیار بیشتری از ایموجی‌ها را مشاهده می‌کردید. در کشور‌های اسکاندیناوی، ما تنوع زیادی در استفاده از ایموجی پیدا نکردیم. آن‌ها تمایل داشتند استفاده محدودی از ایموجی‌ها داشته باشند.

ایموجی

در مقایسه، پرچم‌ها و نماد‌های ملی‌گرایانه به‌اندازه سایر انواع ایموجی‌ها استفاده نمی‌شد، مگر در نمایش‌هایی مانند رویداد‌های ورزشی.

او گفت: آنچه داده‌ها به ما نشان داد این است که در زندگی روزمره، مردم بیشتر بر حالات عاطفی و تجربیات خود، حداقل قبل از همه‌گیری، تمرکز می‌کنند. توزیع بسیار مشابه بود، مهم نیست که کدام زبان را مطالعه کرده‌اید، حتی اگر همه زبان‌ها را با هم مطالعه کرده باشید.

به گفته او حتی با وجود این که استفاده از ایموجی تا حد زیادی زبان گرا بود، کجریوال متوجه برخی ویژگی‌های عجیب و غریب شد که او به تاثیر زبانی نسبت داد.

مناطق فرانسوی زبان از جمله کانادا و فرانسه، الگو‌های مشابه‌تری از استفاده از شکلک نسبت به کشوری مانند آلمان داشتند. کانادا و هند نیز از نظر شیوه استفاده از ایموجی بسیار شبیه به هم بودند، به احتمال زیاد به این دلیل هندی‌های بسیاری ساکن کانادا هستند.

شکلک‌ها اولین بار در دهه ۱۹۹۰ وارد جریان اصلی شدند و برخی آن‌ها را اولین زبان دنیای دیجیتال نامیدند. برای بسیاری، شکلک‌ها وقتی در متن‌ها و دیگر اشکال ارتباطات دیجیتال اضافه می‌شوند، لایه‌ای از صمیمیت را اضافه می‌کنند. کجریوال تصور می‌کند رونق رسانه‌های اجتماعی با توجه به محدودیت ۱۴۰ کاراکتری در توئیتر واقعا زمینه را برای استفاده از ایموجی‌ها فراهم کرده است.

او گفت: اگر شما فقط مجاز به ۱۴۰ کاراکتر بوده و ایموجی نیز یک کاراکتر محسوب شود، در بیان احساس شما یا کاری که انجام می‌دهید ایموجی بهتر می‌تواند عمل کند. به همین دلیل است که شاید برای مدت طولانی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، ایموجی‌ها واقعا موضوع گفت و گو نبودند؛ اما در پنج سال گذشته، مردم شروع به مطالعه و استفاده از آن‌ها کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، شکلک خنده گریه که رسما به عنوان «چهره با اشک شوق» شناخته می‌شود، اولین تصویرنگاره‌ای شد که به عنوان کلمه سال فرهنگ لغت آکسفورد ستایش شد. به گفته دانشگاه آکسفورد، این «کلمه» بود که به بهترین وجه منعکس کننده اخلاق، خلق و خو و مشغله‌های سال ۲۰۱۵ بود.

هفته گذشته، مایکروسافت مجموعه ایموجی‌های خود را گسترش داد. این شرکت در توئیتی اعلام کرد مجموعه جدیدی از نماد‌ها را معرفی می‌کند تا «جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم بهتر منعکس کند». برای کجریوال، این واقعیت که مایکروسافت، اسلک و سایر پلتفرم‌ها از شکلک‌ها پشتیبانی می‌کنند و مجموعه‌های استاندارد در حال رشد هستند، نشانه‌ای دلگرم کننده است.

کجریوال گفت: این برای من نشان دهنده آن است که آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و این جا هستند تا بمانند. این اتفاق خوبی است؛ زیرا به ما امکان می‌دهد بیانگر باشیم، به خصوص در جایی که با کلمات راحت نیستیم و فقط می‌خواهیم چیزی را که احساسی‌تر است، استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید 


منبع: popsci

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سیدمصطفی هاشمی
۲۳:۳۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۱
متن‌های آیموجی نستعلیق سه چهار کلمه ای
آخرین اخبار