۳ مؤسسه ایرانی در میان برترین‌های رتبه‌بندی جهانی پایداری کیو.اس

بر پایه ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری "کیو. اس." که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده است، سه مؤسسه ایرانی میان برترین مؤسسه‌های پایدار جهان جای گرفته‌اند.

دکتر محمد حسن‌زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این زمینه اعلام کرد: دانشگاه‌های «تهران»، «صنعتی امیرکبیر» و «شیراز» در جایگاه نخست تا سوم ملی در این نظام رتبه‌بندی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود نام ۷۰۰ مؤسسه برتر را منتشر کرده است تا تأثیر زیست‌محیطی و اجتماعی آن‌ها را نشان دهد. هدف این نظام رتبه‌بندی نشان دادن توجه مؤسسه‌ها به توسعه پایدار، به‌ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است.

رئیس ایرانداک تاکید کرد: در این نظام رتبه‌بندی، مؤسسه‌های جهان بر پایه هشت سنجه کلیدی ارزیابی می‌شوند که این هشت سنجه در دو بُعد فراگیر دسته‌بندی شده‌اند. بُعد «پایداری زیست‌محیطی» دربردارنده سنجه‌های «مؤسسه‌های پایدار»، «آموزش پایدار»، و «پژوهش پایدار» است. بُعد «تأثیر اجتماعی» نیز دربردارنده سنجه‌های «برابری»، «تبادل دانش»، «تأثیر آموزش»، «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» و «کیفیت زندگی» است. در جدول یک، رتبه ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در این نظام رتبه‌بندی و در جدول دو، امتیاز آن‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است.

دکتر حسن زاده در پایان تصریح کرد: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) با ساخت و به‌روزرسانی ابزار‌هایی حرفه‌ای برای ارزیابی و سنجش علم، فناوری و نوآوری کشور می‌کوشد تا در زمینه‌های در پیوند با مأموریت‌هایش به سیاست‌گذاران برای برنامه‌ریزی‌های درست و کارآمد یاری رساند. گزارش پیش‌رو از انتشارات سامانه جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (نما) است که به پایش و گزارشِ پیرامونِ ۹۰ شاخص گوناگون از ۵۵ نهاد جهانی در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری می‌پردازد و در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

 

برچسب ها: موسسه ، علوم و فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار