آخرین جزئیات از عملکرد دستگاه‌های دولتی در گزارش تفریغ بودجه

طبق بررسی های صورت گرفته ۶۶ درصد دستگاه های دولتی هنوز گزارشی از تفریغ بودجه خود را ارائه نکرده اند‌.

گزارش تفریغ ۶ ماهه دیوان محاسبات با حضور میر نجفی مسئول رسیدگی به امور فنی و اجتماعی دیوان محاسبات، رضا نیکخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه   در میز اقتصاد بحث و بررسی شد.

سوال درباره کلیات این موضوع نکاتی را می فرمایید ؟

میرنجفی : دیوان محاسبات مکلف است که کلیه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده میکنند را رسیدگی و بررسی کند و در غالب گزارش تفریغ بودجه به مجلس ارائه کند. قانون گذار حکمی پیش بینی کرد که طبق آن کلیه دستگاه های نظارتی مکلف شدند که در دو ماه گزارش خود را ارائه دهند. متاسفانه تمام قوانین عملیاتی نمی‌شود. دستگاه های زیادی البته هستند که به این تکلیف عمل کردند. حدود شصت و شش درصد دستگاه های دولتی به این تکلیف قانونی خود عمل نکردند.

سوال چرا به این تکلیف عمل نمی‌کنند ؟

میر نجفی: طبیعی است که در سال اول باید زیر ساخت ها و سامانه هایی برای این کار فراهم شود. هر دستگاه خودش سامانه ای را باید ایجاد میکرد و اطلاعات را به دیوان محاسبات کشور می دادند. شرکت ها در شرف اقدام هستند.

سوال کدام بخش ها ناقص انجام شده است ؟ 

میر نجفی: ما تقریبا برای دویست و سی شش ردیف در آمدی داشتیم که از این تعداد بیشت و یک درصد فاقد وصول بودند. اینها ها سال در بودجه می آیند اما گاهی وصول نمیشود و پیش بینی به درستی انجام نمی‌گیرد. بیست و پنج درصد یعنی پنجاه دو ردیف زیر پنجاه درصد وصول داشتند سی هفت درصد از ردیف ها هم با برنامه پیش رفتند و بیش از صد درصد وصول داشتند. حدود چهل ردیف اصلا محقق نشده اند البته ما شش ماه از سال زمان را داریم  که برای این کار است.

سوال چرا این چنین موارد در در آمد ذکر میشوند و وصول نمی‌شوند ؟

میر نجفی : علت این است که آیین نامه های مربوط در زمان مقرر مصوب نشده است. در آمدهای مالیاتی بیش از صد درصد وصول شده اند. دستگاه های مسئول باید در این مورد توضیح دهند.

سوال کدام در آمد ها در شش ماه اول محقق نشده است ؟

میر نجفی: این گزارش شش ماهه است و هنوز دستگاه فرصت دارد برای وصول در آمد و نمی توان این پیش بینی را تا آخر سال داشت.

سوال چرا بیست و یک درصد منابع در شش ماه اول محقق نشده است و مجلس چه اقداماتی را انجام می دهد ؟

رضا خواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بیست و یک درصد از ردیف ها این اتفاق برای آنها افتاده و این به معنی این نیست که برای منابع اتفاق افتاده چون بعضی از ردیف ها منابع بیشتر و بعضی منابع کمتری دارند. در بودجه های سالانه مواردی تصویب می‌شود که در منابع بالا دستی نیست. ما خدمات را باید به قشر نیازمند تر دهیم.

در قانون مادر این اصلاح خواهد شد البته اگر بسیار در بودجه گنجانده شود‌. اجرای قانون نیازمند زیر ساخت هایی است. بیست و یک درصد از ردیف ها که در آمد شان محقق نشده یا مجری خوب اجرا نکرده یا قانون ایراد داشته،ما در مجلس می گوییم که قانون،قانون خوبی است و مشکلی ندارد. ساز و کار اجرا زمان میبرد. ما نباید از چیز هایی که قابل وصول هست و وصول شده چشم پوشی کنیم.

سوال گزارش دیوان محاسبات چقدر کمک میکند ؟

رضا خواه: ابزار بسیار خوبی است و از ابتدا می‌تواند مجلس را مطلع کند. در گذشته  این را نداشتیم،در گذشته قانون تمام میشد بعد از آن اجرا میشد اما اکنون اینگونه نیست و امکان تعامل با دستگاه ها را داریم و به آنها رسیدگی میکنیم.

سوال نظر شما در این خصوص چیست؟

میر نجفی: ما مجموعا چهارصد و سی و یک حکم و بند و تبصره در قانون بودجه داشتیم در سال ۱۴۰۱ از این ها شصت و پنج درصد ماهیت بودجه ای دارند و بقیه ماهیت غیر بودجه ای است. ما باید از تعداد بند ها و تبصره ها که ماهیت غیر بودجه ای دارند کم کنیم. باید غیر بودجه ای ها از بودجه جدا شوند. از این تعداد چهارصد و سی یک تبصره سیزده درصد آن کاملا عملی شده و شصت و شش درصد اجرای ناقص داشتیم بقیه اصلا عملیاتی و اجرایی نشدند.

ما به جای اینکه به دنبال مچ گیری برویم باید پیشگیری کنیم و قانون بودجه را بر دستگاه های اجرایی منعکس کنیم و خواهش میکنیم که به این قانون عمل شود. قانون بودجه اسناد عملیاتی است و من خواهش میکنم که ارتباط بین اسناد عملیاتی و سیاست های کلی برقرار شود. دستگاه های متولی باید نسبت به اصلاح عملکردشان اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار