ماجراهای سب بلاتر و فوتبال؛

دسته گل‌هایی که صاحب پروژه گل به آب داد

رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال ۱۷ سال از تاریخ فیفا را به نام خود رقم زده است.

سب بلاتر رئیس سابق فدراسیون جهانی فوتبال در سال ۱۹۹۸ جانشین ژائو هاوه لانژ در صندلی ریاست فیفا شد. بلاتر ۴ دوره پیاپی موفق شد صندلی ریاست فیفا را به نام خود حفظ کند و پس از آن جای خود را به جیانی اینفانتینو داد.

بلاتر قبل از رسیدن به ریاست فدراسیون جهانی فوتبال مدیر روابط عمومی یک کارخانه تولید ساعت بود و شاید استفاده از فرصت حضور در صندلی ریاست فیفا را بهتر از هر کسی می‌شناخت، چون با زمان آشنا بود و ساعت‌های حضورش در مقر فیفا در زوریخ سوئیس برای او حکم طلا داشت.

بلاتر در سن ۷۹ سالگی پس از وارد شدن اتهامات فساد مالی و اخلاقی توسط او و چندین تن از مدیران میانی و معاونانش مجبور به کناره گیری از فیفا شد. دادگاه سب بلاتر در چند نوبت برگزار شد و در یکی از این دادگاه‌ها او به به دلیل مشکلات جسمانی از حرف زدن طفره رفت، اما ماجرای کیفر خواست وی در دادگاه‌های بعدی رسیدگی شد.

بلاتر رئیس فیفا و میشل پلاتینی رئیس یوفا متهم به همدستی در دریافت رشوه و اعطای میزبانی جام جهانی به ۳ کشور شدند و این پرونده در نهایت منتهی به صدور حکم تعلیق موقت وی از ریاست فیفا و پس از آن محرومیت ۹ ساله از حضور در پست‌های سازمانی در فوتبال شد اگر چه این حکم بعد‌ها با تخفیف به ۶ سال تغییر یافت.

سب بلاتر در طول دروان ر یاستش در فیفا یکبار به ایران سفر و با رئیس جمهور وقت یعنی حسن روحانی دیدار کرد و این مهم به دلیل حضور در مراسم افتتاحیه علم و فوتبال بود.
او خود را صاحب پروژه گل می‌دانست و پروژه‌ای که قرار بود طبق شماره و اولویت بندی، فوتبال را در جهان توسعه دهد و زیر ساخت‌ها اهم از کمپ و مراکز فوتبال برای نو نهالان، نوجوانان، جوانان در رده‌های مختلف بانوان و ... با این پروژه توسعه یابد.
شاید این مهمترین اقدام برای فوتبال بود که البته برای سب بلاتر یک پوشش برای پنهان ماندن اقدامات غیر قانونی بود و دسته گل‌های سب بلاتر پشت پروژه گل یکی یکی از سوی مراجع و نهاد‌های نظارتی در فوتبال جهان هویدا شد.

سب بلاتر در لابلای اتهامات مالی با یک اتهام عجیب دیگر روبرو شد و موضوع دروازه بان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا پرده از رفتار سب بلاتر در دوران ریاستش برداشت. او در طول زندگی خود ۳ بار ازدواج کرد و البته یک شریک زندگی موقت هم در کنار خود داشت و حاصل زندگی‌های مشترک وی ۱ دختر بود.

همسر اول وی لیلین بینر و همسر دوم او باربارا کیزر بود و سب بلاتر برای سومین بار با گراتزلیا بیانکا ازدواج کرد و در آخر زندگی خود را به شریکی به نام لیندا باراس تقسیم کرد تا نقاط تار یک زندگی خود را با ۴ نفر دیگر شریک باشد.

این در حالی است که هوپ سولو دروازه بان تیم فوتبال زنان آمریکا در مورد اتهامش به سب بلاتر چنین نوشته بود: بلاتر در مراسم برترین‌های فیفا من را مورد آزار جنسی قرار داد، ولی چنین رفتاری طبیعی جلوه داده شد. من واقعا از چنین رفتاری شوکه شدم و خیلی سریع آن جا را ترک کردم تا در کنار هم تیمی‌هایم برای دریافت جایزه برترین‌های فیفا باشم. توجه‌ام را خیلی سریع معطوف به هم تیمی خودم کردم. این رفتار اصلا رفتار درستی نبود.

سب بلاتر اکنون در سن ۸۶ سالگی بعد از رقم زدن تار یک‌ترین روز‌های فوتبال جهان و پشت فساد مالی قصد تطهیر خود را با اظهارات غیر فوتبالی دارد و با تحریک رئیس فعلی فیفا علیه تیم ملی فوتبال ایران صحبت کرده است آنهم در حالی که تاریخ نشان داده است که سب بلاتر در طول دوره ریاستش در فیفا بار‌ها تحت تاثیر غرب تصمیمات گرفته است و قانون را به سود برخی کشور‌ها نادیده گرفته است.

مثلا در سال ۱۳۹۴ سب بلاتر در مورد فلسطین و اسرائیل گفته بود: نباید در مورد این کشور‌ها فوتبال را سیاسی کرد.این در حالی بود که کشتار مردم فلسطین به دست صهیونیست‌ها در صدر اخبار جهان قرار داشت و رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین درخواست حذف اسرائیل از عضویت فیفا را داده بود.

در سال ۲۰۱۴، ۲ فوتبالیست فلسطینی در جریان حمله صهیونیست‌ها مجروح شدند و باز هم سب بلاتر در این مورد خاص گفت: ما نباید به دلیل مسائل سیاسی فدراسیون فوتبال اسرائیل را تعلیق کنیم چرا که آن‌ها در مسئله فوتبال خود طبق قوانین فیفا عمل می‌کنند.

سوال اینجاست اگر سب بلاتر آن زمان که بر ریاست فیفا تکیه زده بود موضوعات غیر ورزشی را در فوتبال دخیل نمی‌دانست چطور در مورد مشابه درخواست حذف  ایران از جام جهانی را قانونی می داند؟
آیا سب بلاتر هنوز هم برای اظهاراتش بر معیار رشوه و پول حرف می‌زند یا در سن ۸۶ سالگی قوانین را فراموش کرده است؟


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
همچنین ادم پستی باید شرم کند که راجع به حذف تیم خوب آسیایی از روی باد هوا سخن بگوید انهم از روی سیاسی و غرض ورزی و بدون مسولیت در فیفا
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۶:۳۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۱
کشوری که برای ورزش احترام قائل نیست همون بهتر در جام جهانی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
خفه شو بابا
آخرین اخبار