خراسان رضوی؛ پیشتاز در فرزندخواندگی کودکان نیازمند به درمان

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در امر فرزندخواندگی به ویژه در مورد "کودکان نیازمند به درمان"، پیشتاز است.

 شهره شاهرودی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون در کل کشور، ۲۰۰ کودک "نیازمند به درمان به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شده است که تعداد ۱۲۳ نفر از آن‌ها در خراسان رضوی هستند.

او افزود: منظور از کودکان نیازمند به درمان، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی است که دچار معلولیت‌های مختلف یا بیماری‌های نیازمند به درمان‌های طولانی‌مدت هستند.

این مسئول ادامه داد: حتی در بین خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، تمایل برای به عهده گرفتن سرپرستی کودکانی که سالم نیستند نیز وجود دارد و برخی از خانواده‌ها با آگاهی کامل، کودکان نیازمند به درمان را به فرزندخواندگی می‌پذیرند.

شاهرودی بیان کرد : خانواده‌های متقاضی سرپرستی این کودکان توسط موسسه غیرانتفاعی "به رویش" شناسایی و مشاوره‌های مختلف پزشکی، روانشناختی و ...با هدف شناخت کامل مشخصات و بیماری‌های کودکان به آن‌ها ارائه می‌شود؛ حتی در یک مورد، خانواده ای، سه فرزند نیازمند به درمان را به فرزند خواندگی گرفته است.

او در ادامه با اشاره به آمار فرزندخواندگی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۲۱۷ کودک در خراسان رضوی به فرزندخواندگی واگذار شده‌اند و ۲۰۰ خانواده متقاضی نیز پشت نوبت فرزندخواندگی هستند.

معاون بهزیستی استان با بیان اینکه کودک و نوجوانی را می‌توان به عنوان فرزندخوانده انتخاب کرد که زیر ۱۶ سال باشند، تأکید کرد: بسیاری از خانواده‌ها تمایل دارند که کودک بدون سرپرست را به فرزندخواندگی قبول کنند؛ این درحالی است که جمعیت بسیار زیادی از کودکان تحت مراقبت سازمان بهزیستی، بدسرپرست هستند یعنی دارای پدر و مادر هستند، ولی بنا به نظر مرجع قضایی شرایط والدین برای مراقبت و مسئولیت‌پذیری در قبال کودک مطلوب نیست و صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارند.

شاهرودی یکی از نگرانی‌های خانواده‌های متقاضی درباره کودکان بدسرپرست را ایجاد مشکل توسط خانواده‌های زیستی آن‌ها در آینده دانست و در این باره اظهار کرد: اگر خانواده نسبی و زیستی کودک با گذر زمان شناسایی شود، در ابتدا صلاحیت والدین بررسی می‌شود، ولی اگر کودک به سن قانونی رسیده باشد، انتخاب بین زندگی با خانواده زیستی و خانواده‌ای که او را به فرزندخواندگی پذیرفته اند، به اختیار خودش است؛ در مورد فرزند زیر سن قانونی هم، تصمیم‌گیری با رعایت مصلحت طفل، با مقام قضایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.