مسکو: هنوز توافقی برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه وجود ندارد

روسیه اعلام کرد هنوز توافقی برای تمدید توافقی که به اوکراین اجازه دهد غلات را از طریق دریای سیاه صادر کند، وجود ندارد.

«سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مذاکرات روز جمعه با مقامات سازمان ملل در ژنو مفید و مفصل بوده است، اما موضوع تمدید توافق - که تا یک هفته دیگر منقضی می‌شود - هنوز حل نشده است.

وی همچنین گفت تا زمانی که بانک دولتی روسیه- که امور مالی بخش کشاورزی را تامین می‌کند- به نظام پرداخت‌های بین المللی بین بانکی موسوم به سوئیف که به دلیل تحریم‌های غرب قطع شده است، متصل نشود، نباید هیچ پیشرفتی را در این مذاکرات متصور شد.

سازمان ملل می‌گوید ۱۰ میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین بر اساس طرح ابتکار عمل دریای سیاه که در ماه ژوئیه مورد توافق قرار گرفت، صادر شده است و این به جلوگیری از بحران جهانی غذا کمک می‌کند.

اما روسیه بار‌ها در خصوص محموله‌های غلات و کود‌های شیمیایی خود شکایت کرده است. اگرچه آن‌ها مستقیماً توسط تحریم‌های غرب هدف قرار نمی‌گیرند، اما عملاً مسدود شده اند، زیرا تحریم‌ها دسترسی کشتی‌ها را به منابع مالی، بیمه و بنادر کاهش می‌دهد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که محموله‌های غلات اوکراین و «عادی‌سازی» صادرات کالا‌های تولیدی مزارع روسیه بخش‌های جدایی ناپذیر یک بسته واحد از اقدامات برای تضمین امنیت غذایی جهانی هستند.

روسیه در بازخوانی مذاکرات روز جمعه، گفت که تنها «دسترسی بدون مانع مواد غذایی و کود‌های شیمیایی روسیه به بازار‌های جهانی» تثبیت قیمت‌ها را ممکن می‌سازد.

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت کنندگان «درگیر اجرای طرح غلات دریای سیاه هستند و درباره ادامه آن گفتگو‌های سازنده‌ای انجام دادند».

ورشینین گفته است که بازگرداندن دسترسی به نظام پرداخت سوئیفت برای وام دهنده کشاورزی روسلخوزبانک یک مسئله کلیدی است.

وی گفت: «بدون آن، البته، ما به سادگی نمی‌توانیم به جلو برویم».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود که مقامات سازمان ملل به روسیه اطمینان داده اند که «آن‌ها نیز این موضوع را حیاتی می‌دانند».

اتحادیه اروپا در سوم ژوئن اعلام کرد که به عنوان بخشی از ششمین موج تحریم‌های خود به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، این بانک روسیه را از سوئیفت حذف می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار