آغاز برداشت چغندرقند نشایی برای نخستین بار در منطقه جلگه رخ

مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: برداشت چغندرقند نشایی برای نخستین بار در گستره سه هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه جلگه رخ آغاز شد.

سیدمحمد نجفی رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ گفت: امسال برای اولین بار در این منطقه، سهبرداشت چغندرقند نشایی برای نخستین بار از قطب تولید چغندرقند خراسان رضوی هکتار چغندرقند با همکاری محققان بخش چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، جهاد کشاورزی  تربت حیدریه و مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ کشت شده است.

وی با بیان اینکه روش کشت نشایی علاوه بر صرفه جویی بالا در مصرف آب، ۳۰ تا ۴۰ درصد هم مصرف سموم دفع آفات نباتی و کود‌های شیمیایی را کاهش می‌دهد، افزود: این روش همچنین تا میزان ۶۵ درصد در مصرف بذر صرفه جویی می‌کند.

نجفی با اشاره به کیفیت بالای چغندر قند تولیدی در زمین‌های حاصلیز جلگه رخ از نظر عیار و میزان قند موجود، بیان کرد: این میزان سطح کشت محصول چغندر قند به صورت نشایی در شهرستان بی نظیر است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ با بیان اینکه یکی از راهکار‌های پایداری تولید چغندرقند، به عنوان یک محصول استراتژیک کشور، انجام کشت نشایی است، ادامه داد: کشت چغندرقند نشایی در زمین‌های کشاورزی منطقه جلگه رخ برای اولین بار انجام می‌شود و تاکنون مرسوم نبوده این کشت به صورت نمونه و ترویجی صورت بگیرد، ولی با این اقدام می‌توان از تجارب حاصل شده برای توسعه و تعمیم این محصول در سال‌های آینده در این منطقه بهره برد.

او تصریح کرد: بخش جلگه رخ، یکی از قطب های تولید چغندرقند خراسان رضوی محسوب می‌شود و پایین بودن دما و وقوع سرمازدگی و یخبندان در اواخر اسفندماه، یکی از محدودیت‌های کشت بذری چغندرقند در این منطقه است که با روش کشت نشایی و تولید نشا در گلخانه، این محدودیت برطرف و منجر به افزایش بهره وری و عملکرد می‌شود.

نجفی سطح زیرکشت محصول چغندرقند در بخش رخ را به رغم کاهش ذخایر آب ناشی از خشکسالی در سال جاری، سه هزار هکتار اعلام و بیان کرد: میانگین عملکرد کشاورزان منطقه حدود ۶۰ تن در هکتار بوده، لیکن رکورد برداشت چغندرقند نشایی ۱۹۵ تن در هکتار و میانگین عملکرد ۱۶۰ تن در هکتار است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ، ارقام چغندرقند در منطقه رخ را از نوع توکان، دروتی، بتاسید، پرشیا و فرناندو و ... ذکر کو اظهار کرد: روش‌های اصلاح الگوی کشت و کاهش بارندگی، ضرورت رفتن به سمت تولید علمی را بیشتر کرده است و کشت نشایی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار