گام بزرگ چین برای به چالش کشیدن دلار آمریکا در تجارت جهانی

چین برای به چالش کشیدن دلار آمریکا در تجارت جهانی در سفر اخیر رئیس جمهور چین به عربستان بر انجام مبادلات با یوان تاکید کرد.

 شبکه فاکس نیوز گزارش داد: «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین به تازگی از عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که او آن دیدار را مهم و برجسته برشمرد بازگشته است. پس از این دیدار او در روز جمعه به رهبران عرب گفت تصمیم به خرید نفت و گاز کشور‌های عربی به یوان، پول چین به جای دلار دارد. افزون بر این هدف او بین المللی کردن ارز چینی و جایگزینی آن به جای دلار، ارز ذخیر جهانی است.

در همین حال، «جک کین»، ژنرال چهار ستاره و بازنشسته ارتش آمریکا گفت: شی جین پینگ همواره با عربستان و خاورمیانه روابط داشته است. پکن به طور کامل به نفت خلیج فارس وابسته است و ۶۲ درصد و بزرگترین وارد کننده نفت از این حوزه می‌باشد.

جک کین افزود: اما آنچه که اینجا در حال اتفاق افتادن است به علت گام برداشتن اشتباه بایدن در قبال عربستان و به طور کل کشور‌های عربی و همینطور تساهل با ایران بلافاصله پس از شروع ریاست جمهوری آن است و چینی‌ها آشکارا متوجه این خلا شدند و به دنبال پر کردن آن رفتند. کشور‌های عرب نیز متوجه شدند که آمریکا به خاطر آن‌ها نیست که در منطقه است همانطور که در گذشته نیز این گونه بود. این رابطه‌ای است که ادامه همان مسیر فرانکلین روزولت در پایان جنگ جهانی دوم است.

وی افزود: ما همواره مشکلاتی در زمینه حقوق بشر و حقوق عرب ها با کشور‌های عربی داشته ایم، اما همواره منافع ملی ما در اولویت بوده است. اکنون شاهد آن هستیم که رئیس جمهور شی با متحدان منطقه‌ای در خاورمیانه و شمال آفریقا حدود بیست کشور دیدار می‌کند. این یک تغییر آهسته پارادایم است که از همین جا (آمریکا) نشات گرفت.

تحلیلگر فاکس نیوز افزود: این موضوع اهمیت این راهبرد را که در میان هیاهوی فراوان رسانه‌ها نادیده گرفته شد بیان می‌کند. این موضوع فقط به دیدار شی با محمد بن سلمان ختم نمی‌شود. او میزبان یک نشست منطقه‌ای بود. دیداری مشابه را نیز ترامپ در سال ۲۰۱۷ در جایی که او با رهبران منطقه‌ای که محمد بن سلمان میزبان او بود داشت. ما از جولای ۲۰۱۷ راهی طولانی را به این علت که روابط آمریکا با کشور‌های عرب لکه دار شده است طی کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار