نقد تیتراژ انیمیشن «پسر دلفینی»؛

کلام به اجبار روی ملودی «فانوس دریایی» سوار شد

یک آهنگساز گفت: در تیتراژ انیمیشن «پسر دلفینی»؛ همزمان شعر، ملودی و کلام را روی هم سوار شده و تلفیق در شعر شکل نگرفته است.

مرتضی لطفی، آهنگساز، خواننده و معلم آواز در برنامه «باغ هنر» درباره قطعه «فانوس دریایی» یا همان تیتراژ پسر دلفینی گفت: هدف از ساخت «فانوس دریایی» تولید یک اثر خاص و رومنس در حوزه کودک بوده است. آهنگ از دو موتیف و جمله موسیقایی اصلی ساخته شده است. در جمله اول از نت‌های پایین‌تر نسبت به صدا استفاده می‌شود و در جمله دوم به اوج خود می‌رسد. 

لطفی درباره تلفیقات این قطعه ادامه داد:، چون این دوستان به صورت سانگ رایتر عمل می‌کنند و همزمان شعر، ملودی و کلام را روی هم سوار می‌کنند و می‌سازند، عملاً تلفیق شکل نگرفته است. احتمالاً، از ملودی‌هایی که به گوش‌شان خورده، یک سیکل فرضی آکوردی موسیقی غربی هم در ذهنشان بوده است. 

این آهنگساز با بیان اینکه به اجبار کلام را روی ملودی می‌گذارند و بسته‌بندی مفهومی تلفیق، عملیاتی نشده است، افزود: به عنوان مثال، طلیسچی در مصراع اول می‌گوید: جای هردومون نفس بکش، حتی یک روز شده بیشترم. نفس به سمت بالا آکسان خورده و این معنی را می‌دهد که‌ای نفس! جای هر دومون بکش که مفهوم آن مشخص نیست.

او با اشاره به مصرع اول قطعه «فانوس دریایی» یعنی جای هردومون نفس بکش ادامه داد: اینجا نفس به صورت اسم استفاده شده است. مصرع دوم که حتی یک روز شده بیشترم هم کلمه بیشترم آکسان خورده و این معنی را می‌دهد که انگار من بیشتر هستم، ولی مشخص نمی‌کند که از چه چیزی بیشتر است. گویا من از یک روز شده بیشتر هستم که معنی نمی‌دهد. 

لطفی با اشاره به سبک طلیسچی درباره آسان خواندن گفت: وقتی کلام بسیار ساده است و ساده و صریح بیان می‌شود که مصداق سبک ایشان است، این اتفاق می‌افتد. مانند «بهترین رفیقمی خودت بهترین رفیقتم خودم» شما هرکاری کنید روی ملودی نمی‌نشیند و معنی و مفهومی در ملودی ندارد. باید شنونده‌ای را انتخاب کند که از ادبیات صحیح بهره‌ای نبرده است. 

این خواننده با اشاره به اینکه فقط روی ملودی تعدادی کلمات تاثیرگذار هست که در ذهن می‌نشیند و شنونده‌ها با این کلمات همخوانی می‌کنند، توضیح داد: جای هر دومون نفس بکش، نفس نمی‌کشم، نفس بکش که زیاد استفاده شده است. حتی یک روز شده بیشترم مانند شعر معروف افشین مقدم بود که خودم کمتر از تو نفس می‌کشم که سهم هوامو ببخشم به تو. 

این معلم آواز با اشاره به عنوان این قطعه گفت: عنوان «فانوس دریایی» در این شعر به اجبار استفاده شده و به‌نظر من مفهومش را نرسانده و فقط بخاطر فیلم به کار رفته است.

پیش از این عبدالله علایی، تهیه کننده برنامه «باغ هنر» گفته بود، علیرضا طلیسچی خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده موسیقی پاپ ایرانی است. همچنین او خواننده تیتراژ انیمیشن «پسر دلفینی» است.

به گفته علایی، علیرضا طلیسچی خوانندگی را در ۱۸ سالگی به صورت حرفه‌ای آغاز کرد. وی در سال ۸۵ با انتشار آثار گروه موفق «علیرضا و حمیدرضا» شناخته شد و این دو با یکدیگر دو آلبوم به نام‌های «نارفیق ۱» و «نارفیق ۲» را منتشر کردند. پس از آن آثار مستقل‌شان را در فضای مجازی منتشر کردند که با استقبال مخاطبین مواجه شد. 

قطعه «فانوس دریایی» 

جای هردومون نفس بکش حتی یک روز شده بیشترم

کل دنیام مال هر کی خواست جای لبخندای مادرم

وقتی تنها شده بود دلم هیشکی مثل تو نبود باهام

حق دارم بدون تو دیگه توی زندگیم هوا نخوام 

بدون تو نفس نمیکشم از دلم که دست نمیکشم

مثل تنهایی فانوسای دریایی تو موج میشم

تو تموم خواسته‌ی منی مثل برف همیشه روشنی

حرفامو میشنوی و قلبمو هیچ موقع نمیشکنی نمیشکنی

بهترین رفیقمی خودت بهترین رفیقتم خودم

کاش تو بچگیم میموندمو من دیگه بزرگ نمیشدم

لا به لای موج موی تو حال و روز من چقدر خوشه 

قلب تو برای من تپید کی میتونه واسه من تو شه

بدون تو نفس نمیکشم از دلم که دست نمیکشم

مثل تنهایی فانوسای دریایی تو موج میشم

تو تموم خواسته‌ی منی مثل برف همیشه روشنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.