فریز تخمک برای مبتلایان به سرطان در مشهد انجام می‌شود

عضو هیئت علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران مبتلا به سرطان، می‌توانند نسبت به فریز کردن تخمک خود اقدام کنند.

حورا موسوی عضو هیئت علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این افراد باید پیش از شروع درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی نسبت به فریز کردن تخمک اقدام کنند، چراکه اشعه در شیمی درمانی و رادیوتراپی موجب تضعیف در امر باروری می‌شود و بدین طریق پس از بهبودی مشکلی برای بارداری و فرزندآوری نخواهند داشت.

او افزود: جای نگرانی برای فرزندار شدن بیماران مبتلا به سرطان نیست، زیرا قبل از انجام اقدامات بارداری، غربالگری و کار‌های لازم انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: معتقدیم که بیماری فرد ابتدا باید درمان شود و سپس تصمیم به بارداری گرفته شود، اما اگر فردی از بیماری سرطان خود اطلاع نداشت و باردار شد بسته به شرایط بیمار، دوره بارداری متناسب با تشخیص پزشکان ادامه می‌یابد و یا بارداری قطع می‌شود.

موسوی بیان کرد: بسیاری از افراد مبتلا به سرطان نگرانند که کودکانشان هم مبتلا به سرطان شوند، اگرچه بررسی‌های لازم و اقدامات پیشگیرانه بدین منظور لازم است، اما تحقیقات نشان می‌دهد، فرزندان افرادی که سرطان دارند و همچنین فرزندان نجات‌یافتگان سرطان در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

او تصریح کرد: از سوی دیگر فرزندآوری موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شود و تجربه نشان داده زنانی که چندین زایمان داشته اند، شانس سرطان رحم، تخمدان و پستان در آن‌ها کمتر است که این موضوع در سرطان‌های مرتبط با مردان هم صدق می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
برای دختران دهه ۶۰ که ازدواج نکردند، اجرا شود
آخرین اخبار