دومین کارخانه نوآوری در حاشیه شهر مشهد ایجاد می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد از ایجاد یک کارخانه نوآوری در حاشیه شهر مشهد با نگاه توسعه‌ای در مناطق کم برخوردار خبر داد.

  موسی الرضا حاجی بگلو عضو شورای شهر مشهد در نشست هم اندیشی مدیران کارخانه‌های نوآوری کشورگفت:در کارخانه‌های نوآوری بر اساس اهداف پیشرو باید هم افزایی در حوزه فناوری‌های نوین شکل گیرد. در هر حوزه‌ای که بخواهیم ورود کنیم اگر سر منشا آن از کارخانه‌های نوآوری شکل بگیرد قطعا خروجی‌های مثبتی خواهیم داشت.

او افزود: شهر مشهد با یک جمعیت ۴ میلیونی نیازمند کار‌های جدید و کسب و کار‌های جدید است. نمی‌توان شهر را بدون فناوری‌های جدید و درآمد محور مدیریت کرد. قطعا حوزه مدیریت شهری باید از این هم افزایی در تمام شهر‌های کشور بهره ببرد و با هم اندیشی به ایده‌های جدید و نو برسند.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری قطعا باید در حوزه مدیریت شهری ورود کنند ادامه داد: امروز کشور نیازمند این کارخانه‌ها است. مشهد هم همین الگو را در پیش گرفته است که گره‌های مسائل شهری در حوزه ترافیک، اقتصاد و شهرسازی در این بستر تسهیل کند. با کمک مدیریت شهری دومین کارخانه نوآوری در حاشیه شهر با نگاه توسعه‌ای در مناطق کمک برخوردار مشهد در حال رایزنی است. امیدواریم با ایجاد این بستر از ظرفیت فرزندانمان در مناطق محروم استفاده شود.

حل مسائل شهری با مشارکت کارخانه‌های نوآوری

علی حسینی، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: شهر‌های امروزی، به عنوان پرچالش‌ترین سکونتگاه‌های بشری مطرح می‌شوند؛ در عین حال، شهرها، فرصت بالقوه‌ای از منابع مختلف برای خلق و ارائه نوآوری‌های مختلف به شمار می‌رود و شهرداری‌ها با توجه به نقش کلیدی خود، می‌توانند فرصت‌ها و منابع متعددی را در مسیر نوآوری و کارآفرینی شهری ارائه نمایند.

او افزود: براساس الگوی «حکمروایی خوب شهری»، بخش عمومی و شهرداری‌ها باید به عنوان بسترساز و فراهم کننده فضای فعالیت علمی و ترویج و تشویق کننده فرهنگ کارآفرینی و کسب و کار، ایفای نقش کند. 



بیشتر بخوانید


معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد ادامه داد :بنابراین شهرداری مشهد در دوره ششم مدیریت شهری تلاش کرده تا بستر مدیریت علمی، جهادی و مردمی را فراهم سازد و شهردار محترم با تدوین چشم انداز و چرخش‌های تحول آفرین مشهد در افق ۱۴۰۴، تلاش کرد تا شهر را به سمت و سویی هدایت کند که شایسته تسری صفات امام به شهر باشد.

حسینی بیان کرد :یکی از بند‌های این چشم انداز در بُعد اقتصادی آن، «قطب ملی صنایع خلاق، نوآور، دانش بنیان و مولد» است که بدون فراهم کردن زیرساخت و کمک زیست بوم نوآوری و کارآفرینی، محقق نخواهد شد.

او  با بیان اینکه تلاش و همت مدیریت شهری شهرداری مشهد، آن است که ضمن فراهم ساختن زیرساخت‌هایی مانند کارخانه نوآوری مشهد، چتر حمایتی برای جوانان و قشر خلاق و نوآور باشد تا افراد و شرکت‌ها بتوانند ضمن هم افزایی و بهره گیری از تجارب و پتانسیل سایر مجموعه ها، مدل‌های کسب و کار خود را تکمیل و توسعه دهند. تصریح کرد:از سویی دیگر، شهرداری‌ها در ابعاد مختلف شهری، دچار مسائل و دغدغه‌هایی هستند که حل مطلوب آنها، نیازمند افرادی متفکر و خلاق است که راه حل‌هایی نوآورانه برای آن ارائه نمایند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد تاکید کرد:موضوعاتی همچون دستیابی به درآمد پایدار شهری، لزوم ارائه راهکار‌هایی برای کاهش هزینه ها، کاهش وابستگی سازمان‌های شهری به تجهیزات و ابزار‌های خارجی، استفاده از فناوری‌های جدید و به روز در مدیریت شهری برای بهبود خدمات و افزایش کیفیت زندگی شهروندان، جز از طریق کمک افراد ایده پرداز و خلاق و همکاری با سایر شبکه‌های علمی و تخصصی صورت نمی‌گیرد.

حسینی اظهار کرد : امسال با توجه به شعار «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» و منویات مقام معظم رهبری، شهرداری مشهد تلاش دارد تا به حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان در قالب توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری، کمک به استفاده از محصولات و فناوری تولید شده متناسب با نیاز شهر و به کارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های فناور در رفع نیاز‌های شهری، همت و توجه بیشتری نشان دهد.

او افزود : لذا کارخانه نوآوری به عنوان یک خدمت عمومی به شهر مشهد، باید اولویت‌های خود را مسائل اولویت دار شهر مشهد قرار دهد. در این راستا، نه تنها شرکت‌های مستقر در کارخانه نوآوری، بلکه همه عناصر زیست بوم نوآوری شهر مشهد و کل کشور می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند و شهرداری مشهد، آمادگی خود را جهت تعامل و همکاری و بهره گیری از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل ها، اعلام می‌دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار