راه اندازی مرکز درمان اجباری معتادان در خراسان جنوبی

مسئول درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: مرکز درمان اجباری معتادان در قالب ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر با ظرفیت ۳۰ نفر در مرکز استان راه‌اندازی و تجهیز شده است.

نعمتی در دومین نشست کارگروه استانی پیشگیری و مقابله با سرقت گفت: بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر معتاد در خراسان جنوبی تحت درمان هستند که حدود ۷۰۰ نفر در قالب ماده ۱۶ به مراکز درمانی معرفی شده‌اند و معتاد متجاهر محسوب می‌شوند.

او افزود: این افراد با توجه به شرایط حاد اعتیاد اگر مدیریت نشوند به حوزه سرقت ورود پیدا می‌کنند.

براساس ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، معتادان مکلف شده‌اند برای ترک اعتیاد به مراکز مجاز دولتی، غیردولتی و خصوصی یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند، اما در اجرای ماده ۱۶ این قانون چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.

مسئول درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: این در شرایطی است که خراسان جنوبی مرکز ماده ۱۶ نداشته و از ۲ سال گذشته به دنبال راه‌اندازی آن بودیم که اخیرا مکانی توسط بهزیستی آماده و از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تجهیز شده است.

او گفت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هزینه درمان معتاد متجاهر را پرداخت می‌کند و این تکلیف قانونی است لذا در این خصوص هیچ خساستی نداریم که بخواهیم آمار معتادان متجاهر را کم کنیم.

نعمتی افزود: اما مسئولان مربوطه بتازگی آمار معتادان متجاهر را به سالانه ۲۰۰ نفر در استان تقلیل داده‌اند و ظرفیت پذیرش مرکز ماده ۱۶ که در نظر گرفته شده، ۳۰ نفر است.

مسئول درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن درمان معتادان متجاهر گفت: ۲۰ آذر امسال مکانی به عنوان مرکز ماده ۱۶ از سوی بهزیستی معرفی شد و ۲۳ آذر ماه توانستیم آن را تجهیز کنیم.

او اظهار کرد: ۲ سال از تصویب لزوم راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان می‌گذرد و امسال دستگاه‌های اجرایی از جمله بهزیستی توانستند مکانی را هماهنگ کنند، اما با ظرفیت موجود، سالانه می‌توان ۱۲۰ معتاد را در این مرکز درمان کرد.

نعمتی تصریح کرد: با احتساب اینکه پنج درصد آمار معتادان تحت درمان در استان متجاهر باشند، ظرفیت فعلی جوابگوی درمان آن‌ها نخواهد بود.

مسئول درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی افزود: برای بهبود شاخص سرقت باید دستگاه‌های اجرایی برای درمان معتادان متجاهر بیش از گذشته پای کار باشند.

او گفت: در حال حاضر برای درمان ۱۵۰ معتاد متجاهر مجوز تامین امکانات داریم، ولی نیاز به مکان مناسب است که مکان فعلی ظرفیت ۳۰ نفر را دارد.

نعمتی تاکید کرد: پیشگیری از اعتیاد شاخص مهم در پیشگیری از سرقت است لذا هرچه در حوزه اعتیاد و درمان آن کار کنیم در زمینه وقوع سرقت شاهد آمار کمتری خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.