تله های قاچاقچیان در تله محیط زیست

از ابتدای امسال بیش از ۸۰۰ تله زنده گیری پرندگان (به خصوص هوبره) در خراسان جنوبی جمع آوری شده است.

ارشادی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:از ابتدای امسال در چندین مرحله بیش از ۸۰۰ تله زنده گیری پرندگان به خصوص هوبره در استان توسط یگان حفاظت محیط زیست با همکاری همیاران، ادارات وابسته و به خصوص نیروی انتظامی جمع آوری و معدوم شده است.

او افزود:همچنین ۲ متخلف به جرم زنده گیری کبک و تیهو بازداشت شده اند و از ایشان تعداد ۶ قطعه کبک و تیهو ضبط شده که بعد از معاینه، تیمار و طی مراحل پرونده، این ۶ قطعه در طبیعت رها سازی شده اند.

ارشادی بیان کرد: یکی از مهمترین مباحث در حوزه زنده گیری پرندگان در خراسان جنوبی، زنده گیری و صید پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند هوبره است و از آنجایی که پرنده هوبره جز در شرایط اجبار پرواز نمی‌کند و روی زمین راه می‌رود، صیادان با قطع درختان و بوته‌ها اقدام به ایجاد مانع خطی در مسیر این پرنده کرده و پرنده با گذشتن از معبری که تله گذاری شده است به دام می‌افتد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد:دامگذاران و قاچاقچیان هوبره با زنده گیری این پرنده آن را در مقابل مبلغ ناچیزی به واسطه‌های قاچاق پرنده تا کشور‌های عربی قاچاق می‌کنند و در این کشور‌ها از این پرنده در مسابقات قوش بازی استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی از عوامل تهدید کننده نسل هوبره است، گفت: موانع خطی که با شکستن درختان جنگلی از جمله تاغ، اسکنبیل و ... برای زنده گیری هوبره ایجاد می‌شود معمولا صد‌ها متر طول داشته و در هر کیلومتر مربع به ده‌ها خط می‌رسد که در مجموع حجم بسیار بالایی از درختان منطقه در این دامگذاری‌ها تخریب می‌شوند.

ارشادی اظهار کرد: هوبره بیشتر در شهرستان‌های شرقی استان و به خصوص در منطقه حفاظت شده پطرگان در شهرستان زیر کوه زیست می‌کند و بیشترین دامگذاری برای هوبره در دشت‌های مرزی این شهرستان اتفاق می‌افتد.

برچسب ها: محیط زیست ، زنده گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.