باید از زیرساخت‌های موجود در جهت رشد و توسعه بهره‌برداری کرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بحث علوم پایه و تحقیقات بنیادی لازمه رسیدن به تحقیقات کاربردی و مسئله محور است.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در نشست هم‌اندیشی پیشکسوتان و اندیشمندان تحقیقات سلامت، گفت: شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نیز در راستای مرجعیت علمی است، امکان ندارد کشوری مدعی فناوری باشد بدون اینکه مرجعیت علمی را کسب کرده باشد؛ این دو با یکدیگر همراه هستند و هر دو باید در اولویت قرار گیرند.
یونس پناهی با اشاره به اینکه تولید علم و مرجعیت علمی یکی از جدی‌ترین مطالبات مقامات بالادستی است، اظهار کرد: تمام مسئولان کشور بر اهمیت این حوزه تاکید دارند. این اعتقاد راسخ وجود دارد که حاکمیت کشور‌های مختلف بر مبنای علم و دانش است بنابراین باید در این حوزه به صورت جدی فعالیت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با یادآوری اینکه نباید تحقیقات پاسخگو، مسئله‌محور و بر پایه نیاز جامعه را با تحقیقات علوم پایه خلط شود، عنوان کرد: بحث علوم پایه و تحقیقات بنیادی لازمه رسیدن به تحقیقات کاربردی و مسئله محور است. گاهی مواقع نیاز‌های کشور با تحقیقات علوم پایه برطرف می‌شود. باید به تحقیقات بنیادی توجه شود.

 پناهی  با بیان اینکه اولین ضروریات مرجعیت علمی همان تولید علم و فناوری است که به سرمایه متصل می‌شود، گفت: ضروری است زیرساخت‌های لازم در این زمینه تامین شود. در موسسه نیماد ۱۰ کمیته تخصصی داریم که بالغ بر ۱۵۰ نفر از نخبگان کل کشور در آن عضو هستند و طرح‌های تحقیقاتی ارسالی به نیماد را مورد بررسی قرار می‌دهند. تا پایان سال چهار فراخوان در موسسه نیماد اعلام شده است.

وی با اعلام اینکه در روند یک سال اخیر معاونت تحقیقات بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت نخبگان سلامت کشور در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در دفتر توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات نیز ۱۷ کمیته تخصصی فعال است که اعضا آن تمام از نخبگان کشور به شمار می‌روند همینطور در دفتر توسعه فناوری نیز ۹ کمیته تخصصی ایجاد شده است که به صورت میانگین بالغ بر ۹۰ عضو فناور و متخصص دارد؛ بنابراین معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در رویه یک سال گذشته خود بیش از ۵۰۰ نفر از پژوهشگران و نخبگان کشور را به کار گرفته‌ایم.

دکتر پناهی در ادامه به ایجاد زیرساخت‌های تحقیقات و فناوری در کشور اشاره کرد و از مدیران گذشته معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که در سال‌های تصدی گری خود با تلاش و پیگیری و درایت زیرساخت‌های مطلوبی در این حوزه فراهم آورده‌اند قدردانی به عمل آورد.

وی خاطرنشان کرد: باید از زیرساخت‌های موجود مانند مراکز تحقیقاتی دولتی، خصوصی، پژوهشکده‌ها و ... بهره‌برداری کرده و در جهت رشد و توسعه آن‌ها حرکت شود. تهدیدات حوزه سلامت با کمک مراکز تحقیقاتی مرتبط و داده‌های موجود در بیوبانک‌ها و مطالعات کوهورت و پژوهشگاه‌های فعال بررسی و راهکار‌های مناسب برای آن‌ها ارائه شود.

در ادامه  رسول یاراحمدی سرپرست مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات نیز ضمن تبریک هفته پژوهش، به اولویت‌های راهبردی نقشه راه تحقیقات حوزه سلامت در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: طبق چشم‌انداز برنامه جامع علمی کشور، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها با توجه به ماموریت‌های استانی _ ملی و منطقه‌ای خود هم راستای سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در سال جاری موظف هستند که به سازماندهی و حمایت از توسعه تحقیقات ماموریت‌گرا با تاکید بر کاهش بار بیماری‌های در کشور، هم‌افزایی و همگرایی در توسعه زیرساخت‌های تحقیقات مسئله محور، ماموریت گرایی مبتنی بر مشارکت بین بخشی در تحقیقات مدیریت سیستم‌های بهداشتی، رویکرد آینده پژوهی در راهبرد‌های جاری_ آتی _ تحقیقات مبتنی بر نیاز آینده توجه کنند و اهتمام ویژه داشته باشند.
او در ادامه افزود: حمایت از تحقیقات کاربردی مبتنی بر علوم پایه، مدیریت پیشگیرانه تحقیقات در شرایط بحران و حمایت از تحقیقات فراتحلیل "تفسیر الگو مدل تحقیقات مبتنی بر تحقیق" نیز از دیگر اولویت‌های راهبردی سلامت کشور به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار