بیماری‌های غیرواگیر اصلی‌ترین علل مرگ و میر

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های غیرواگیر با ۸۲ درصد علت مرگ‌ها و ۷۵ درصد بار بیماری ها، اصلی‌ترین علل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شوند.

دکتر علی احمدی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های غیرواگیر در همه جوامع قسمت اعظم بار بیماری‌ها را به خود اختصاص می‌دهند به گونه‌ای که تقریبا ۴۳ درصد از بار بیماری‌ها در کشور‌های جهان ناشی از این بیماری‌ها است.

وی یادآور شد، توجه به شاخص‌های عدالت در سلامت، مشارکت مردم و همکاری بین بخشی از قطعه‌های تعیین کننده حیاتی و تکمیل کننده پازل سیاستگذاری سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هستند.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، با توجه به ابلاغ سند ملی تقویت شبکه بهداشتی درمانی در سال ۱۴۰۰، تصمیم بر آن شد تا سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در مقیاس استانی و با تطبیق چارچوب سند با شیوه‌نامه وزارتی و ایجاد تغییراتی دیگر (بر اساس شرایط منطقه)، علاوه بر ایجاد انگیزه برای مشارکت فعال همه عوامل ستادی و محیطی، بازنگری و امکان انجام پایش و ارزیابی آن نیز فراهم شود به طوری که بتوان از نتیجه آن در راستای تحقق اهداف سیزده گانه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استفاده کرد.

دکتر احمدی با اشاره به توجه ویژه به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در استان چهارمحال و بختیاری افزود: خوشبختانه این سند به برنامه استراتژیک پنج ساله و برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ مرکز بهداشت استان وشبکه‌های بهداشت و درمان ده گانه استان متصل شده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از اهداف استانی این سند به کاهش ۲۵درصد از خطر مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کاهش ۳۰درصد از میزان مصرف نمک سدیم و کاهش ۲۵درصد از شیوع پرفشاری خون اشاره داشت.

به گفته وی، جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت، دسترسی ۱۰۰درصد جمعیت به دارو‌های مناسب و فناوری‌های پایه و ضروری برای درمان بیماری‌های غیرواگیر، دسترسی حداقل ۷۰درصد جمعیت به دارو ومشاوره‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حملات عروق مغزی، به صفر رساندن میزان اسید‌های چرب ترانس در روغن‌های خوراکی و محصولات غذایی از دیگر اهداف استانی این سند بشمار می‌رود.

دکتر احمدی در تشریح وضعیت موجود بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن‌ها در استان چهارمحال و بختیاری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: شیوع دیابت در کل جمعیت ۲.۹ درصد و شیوع این بیماری در جمعیت ۳۰ سال به بالا ۵.۲ درصد می‌باشد.

به گفته وی، شیوع فشار خون در کل جمعیت و جمعیت ۳۰ سال به بالا به ترتیب ۶.۸ و ۱۲.۶ درصد بوده است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در خصوص بروز سرطان‌ها نیز گفت: بر اساس داده‌های ثبت شده فعلی میزان بروز، ۱۳۸ در یکصد هزار نفر جمعیت می‌باشد.

وی در خصوص خطرسنجی بیماری‌های قلبی نیز گفت: این آمار در شش ماهه اول امسال در جمعیت بالای ۳۰ سال، ۳۶ درصد بوده است.

دکتر احمدی گفت: از اهداف برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۱، افزایش پوشش مراقبت پزشک در بیماران شناسائی شده مبتلا به فشار خون بالا به میزان حداقل ۷۰ درصد کل بیماران و افزایش پوشش مراقبت پزشک در بیماران شناسائی شده مبتلا به دیابت به میزان حداقل ۶۰ درصد کل بیماران می‌باشد.

وی، شناسایی افراد در معرض خطر یا دارای علائم خطر سرطان‌های کلورکتال، پستان و دهانه رحم حداقل۷۰ درصد موارد را از دیگر اهداف برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۱ برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار