بیشترین جرایم در حاشیه شهر مشهد اتفاق میفتد

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: جرایمی که معمولا در حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتد، بیشتر حضور معتادان متجاهر است که خرده فروشی موادمخدر، سرقت‌های خرد، نزاع را به وجود آورده اند.

محمد دُوَلخانی رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: جرایم در شهر‌ها بسته به موقعیت مکانی و اجتماعی افراد ساکن در آن متفاوت است، اما اگر پرونده‌های یک کلانتری در پایین شهر یا همان حاشیه شهر را بررسی کنیم، اغلب استعمال مواد مخدر، سرقت، درگیری‌های خیابانی را مشاهده می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه یک سری از افراد متدین، فرهیخته و اجتماعی در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند که به دلایل مختلفی نتوانسته‌اند مکان زندگی خود را تغییر دهند یا از اول در چنین مکان‌هایی زندگی کرده‌اند، گفت: سکونت مهاجران در مناطق حاشیه شهر یک سری مشکلات را برای این افراد به وجود می‌آورد که بازخورد و تبعات آن با بی‌نظمی‌های اجتماعی و ناامنی برای خانواده‌های ساکن در منطقه همراه است.

مشکل اساسی ما در حاشیه شهر با افراد بی‌هویت و غیرمجاز است

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با بیان اینکه در میان مهاجران، زنان و مردانی هستند که هر کدام از آن‌ها به فراخور نیازشان در ایجاد بی نظمی اجتماعی در حاشیه شهر شریک‌اند، ادامه داد: همانطور که گفته شد در حاشیه شهر یک سری افراد سرشماری شده‌اند که مشکل خاصی با این گروه نداریم، اما مشکل اساسی ما در حاشیه شهر با افراد بی‌هویت و غیرمجاز است. این افراد بی‌هویت موجب بی‌نظمی اجتماعی شده و خلاف‌های کوچک را به وجود می‌آورند.

جمع‌آوری معتادان متجاهر کاری طاقت‌فرساست

دُوَلخانی بیان کرد: مشکل دیگر در مناطق حاشیه شهر که ایجاد نارضایتی اجتماعی دارد و ناامنی برای ساکنان شاخص این محلات به وجود آورده حضور معتادان متجاهر است که به استعمال موادمخدر در اماکن عمومی می‌پردازند.

او تصریح کرد: در قانون گفته شده، معتاد مجرم نیست و این افراد بیمار هستند، اما در عمل آنچه در جامعه با آن برخورد می‌کنیم خلاف این ادعا است. وقتی چند نفر زن و مرد در یک مکانی که افراد عادی جامعه شامل خانواده، جوانان، نوجوانان و کودکان رفت و آمد می‌کنند به راحتی موادمخدر مصرف کنند، احساس ناامنی و نارضایتی به وجود می‌آورد که از نظر پلیس این موضوع جرم است، اما از نظر قانون این افراد مجرم نیستند.

عدم همکاری سازمان‌های مربوطه با پلیس در جمع‌آوری معتادان

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با اشاره به عدم همکاری سازمان‌های مربوطه با پلیس در جمع‌آوری معتادان متجاهر تاکید کرد: در قانون وظایفی برای حدود ۲۶ سازمان تعریف شده که در جلوگیری از استعمال موادمخدر یا نگهداری معتادان نقش دارند، اما متاسفانه این سازمان‌ها، وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و همین امر باعث شده جمع‌آوری معتادان متجاهر کاری بسیار طاقت‌فرسا شود.

دُوَلخانی اظهار کرد: پلیس وظیفه قانونی خود را به درستی انجام می‌دهد و قادر است در هر ساعت کلیه معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند. اما نکته مهم اینجاست که پس از جمع کردن، این افراد را باید به کجا تحویل دهد؟، در این حوزه بسیاری از سازمان‌های مسئول وظیفه خود را انجام نمی‌دهند و همکاری مناسبی ندارند.

او افزود: شاید در نگاه کلی بگوییم اعتیاد جرم نیست، اما همین بلای خانمانسوز در یک منطقه سبب می‌شود برحسب نیاز معتادان در محل، خرده فروشی مواد ترویج پیدا کند، پس قاچاقچی خرد هم داریم. اعتیاد سبب بیکاری می‌شود در این صورت جرایمی مانند سرقت‌های خرد، نزاع و درگیری و... توسعه خواهد یافت.

ساخت و ساز‌های غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی در پی دارد

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه در جامعه طوری نهادینه شده که در هر اقدامی مانند خرابی آسفالت، از کار افتادن چراغ راهنمایی، بی‌نظمی مردم پلیس را مقصر می‌دانند، اما به کارکرد‌های اجتماعی، شورای محلات، مساجد، مدارس که متصدی اشاعه فرهنگ در آن منطقه هستند، کاری ندارند.

دُوَلخانی بیان کرد: ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه شهر یکی از مشکلاتی است که آسیب‌های اجتماعی را دربردارد و مردم در این موضوع باز هم پلیس را مقصر می‌دانند. ترویج اعتیاد در این مناطق سبب فقر و بیکاری شده و معتادان را به سمت زمین‌خواری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز سوق می‌دهد.

او با اشاره به تفاوت امنیت و انتظامات تصریح کرد: بروز جرم و جنایت ساختار هنجارشکنی در نظم اجتماعی دارد که به انتظامات برمی‌گردد. اما وقتی از ناامنی می‌گوییم معنایش به طور کلی تغییر می‌کند. در حاشیه شهر درست است جرم و بزهکاری وجود دارد، اما به معنای ناامن بودن نیست؛ جرائمی مانند اعتیاد، سرقت، نزاع نظم عمومی و اجتماعی را مختل می‌کند. خوشبختانه در سراسر نقاط ایران امنیت وجود دارد. ما برای ناامنی باید کشور را با کشور‌هایی مثل افغانستان، پاکستان، سوریه مقایسه کنیم، اما در حوزه نظم اجتماعی که مربوط به انتظامات است مشکلاتی وجود دارد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: جرائمی که معمولا در حاشیه شهر مشهد اتفاق می‌افتد، بیشتر حضور معتادان متجاهر است که خرده فروشی موادمخدر، سرقت‌های خرد، نزاع و... را به وجود آورده است. اگر بخواهیم نوع جرم در حاشیه شهر را با سایر مناطق در مشهد مقایسه کنیم باید بگوئیم جرائم در شهر‌ها بسته به موقعیت مکانی و اجتماعی افراد ساکن در آن متفاوت است.

دُوَلخانی اظهار کرد: پلیس در تمام نقاط شهر فارغ از اینکه کجا برخوردار یا کم‌برخوردار است، وظیفه و ماموریت خود را به درستی انجام می‌دهد و با هرکس در هر جایگاهی و در هر مکانی که در نظم عمومی و اجتماعی اختلال ایجاد کند برابر قانون برخورد خواهد کرد.

او با تاکید براینکه در تمام مناطق حاشیه شهر ماموران انتظامی حضور دارند، افزود: بروز برخی جرائم در حاشیه شهر که درباره آن‌ها توضیح داده شد از کمبود نیروی پلیس در منطقه یا عدم نظارت‌ها نیست بلکه با توجه به وسعت شهری و تراکم سکونتگاه افراد احتمال ندیدن برخی تخلفات وجود دارد. سامانه ۱۱۰ به صورت شبانه‌روزی برای همه اقشار مردم در تمام نقاط فعال است و شهروندان می‌توانند با مشاهده هرگونه تخلف یا جرمی که به دلیل وسعت شهر از چشم پلیس دور مانده، بلافاصله موضوع را جهت بررسی گزارش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.