گروه بین‌المللی بحران:

ارمنستان و آذربایجان به سمت رویارویی جدید پیش می‌روند

گروه بین‌المللی بحران با بیان این که ارمنستان و آذربایجان به سمت رویارویی جدید پیش می‌روند افزود موازنه بیشتر به نفع آذربایجان تغییر کرده است.

گروه بین‌المللی بحران (ICG) در گزارش جدیدی در اول ژانویه اعلام کرد که ۲ سال پس از آخرین جنگ خود بر سر قره باغ، به نظر می‌رسد ارمنستان و آذربایجان به سمت رویارویی دیگری پیش رفته‌اند.

گروه بین‌المللی بحرانبا تأکید بر این‌که «یک جنگ جدید کوتاه‌تر، اما نه کمتر از درگیری شش هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ خواهد بود» افزود که موازنه بیشتر به نفع آذربایجان تغییر کرده است.

بنا به ادعای این گزارش ارتش ارمنستان نیرو‌ها یا تسلیحات خود را تکمیل نکرده است؛ زیرا روسیه، دلال سنتی تسلیحات آن، کمبود منابع دارد. در مقابل، آذربایجان در حال افزایش تسلیحات خود است. ارتش این کشور چندین برابر ارتش ارمنستان را پشت سر می‌گذارد، بسیار مجهزتر است و توسط ترکیه حمایت می‌شود. افزایش تقاضای اروپا برای گاز آذربایجان نیز باکو را جسورتر کرده است.

گروه بحران مدعی شد که حضور روسیه در ارمنستان و قره باغ کوهستانی باعث توقف چندین درگیری در سال گذشته نشده است.

نیرو‌های آذربایجان در ماه‌های مارس و آگوست مناطق بیشتری در قره باغ کوهستانی از جمله مواضع استراتژیک کوهستانی را تصرف کردند. در ماه سپتامبر، نیرو‌های آذربایجان سرزمین‌هایی را در داخل ارمنستان تصرف کردند. در این گزارش آمده است که هر حمله به تدریج خونین‌تر بود.

همچنین جنگ در اوکراین مذاکرات صلح را تحت الشعاع قرار داده است. مسکو در طول تاریخ به رهبری تلاش‌های صلح آمیز بر سر قره باغ کوهستانی تمایل داشته است. آتش‌بس ۲۰۲۰ قرار بود در منطقه با ایجاد مجدد مسیر مستقیم از طریق ارمنستان از آذربایجان به منطقه نخجوان در مرز ایران باعث رونق تجارت شود. بهبود تجارت راه را برای مصالحه در مورد آینده قره باغ هموار می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که اگر مذاکرات به جایی نرسد خطر شعله ور شدن دیگری و جود دارد و در پی آن ممکن است مسیر‌های تحت حمایت مسکو و غرب از بین بروند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۳ ۱۴ دی ۱۴۰۱
ایران باید به قراردادی که ۱۳۰ سال قبل بیا
وقرار شد که این کشورها به سرزمین مادری برگردند
یعنی ایران ولذا نباید اجازه ی دخالت اسرائیلیها را در
این سرزمین ها داد
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۰۸:۳۵ ۱۴ دی ۱۴۰۱
هدف نهایی صهیونیست در قره باغ ایران است/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۴ دی ۱۴۰۱
پشت صحنه تحریک آذربایجان به در گیری با ارمنستان اسراییل و امریکا هستند
آخرین اخبار